Dela artikel

Jessica Andersson – Prospectors fokuserade framåtrörelse

Gör du det riktigt från början blir det oftast bra. Navigerar du utifrån hjärtat blir det alltid bra även om det inte blev så som du trodde att det skulle bli från början.

När Jessica Andersson jobbade extra på kvällarna på Prospector samtidigt som hon studerade var inte tanken att hon skulle vara kvar där idag 16 år senare. Däremot kändes platsen rätt för henne och hon började att sätta upp mål i sina arbetsrutiner istället för att låta arbetsdagarna monotont mynna ut i transparens. Hon fick fast anställning och blev snabbt den mest effektiva på jobbet. Då ställde hon en fråga till sin arbetsledare. 


– Varje gång jag slår rekord. Får jag en bättre position i företaget då?


Frågan bemöttes positivt och snabbt sattes nya mål upp för Jessica att bemästra. Fokuset är hela tiden på topp tillsammans med glädjen i jobbet. Idag är Jessica försäljning- och marknadschef och njuter fullt ut för den glädje och livskvalité hon känner varje dag på Prospector. Ur ett objektivt perspektiv är detta ändå relativt vanligt men det som gör Jessicas karriär iögonfallande är att Prospector är ett callcenter. Något som många inte ser som ett riktigt jobb där vi tror att de anställda pressas till ett vinstmaximerat resultat nere i den mörka och kalla källarlokalen. Successivt har Jessica tillsammans med Mia Eng, Vice VD, byggt upp en familjär trivsel i varma och luftiga lokaler i toppen av en byggnad centralt i Lidköping. Med utsikt över Vänern börjar de varje morgon med att samla alla anställda både digitalt och fysiskt och de får alla berätta hur de mår och lämna åsikter om rutinerna. 


– Får du med dig personalen och man gör det  riktigt frodas kvalitén på alla håll, säger Jessica.


Det förklarar varför anställda här har jobbat allt ifrån 6 till 30 år och fortfarande gillar sitt jobb. Jobbar man på Prospector har med dessutom fast anställning med facklig trygghet. 




Eftersom kvalitén är så viktig för Prospector blir allt personligt och de har verkligen kämpat genom åren för att göra allt rätt enligt regelboken. Det gör att de endast kan samarbeta med seriösa kunder som besitter sunda företagsvärderingar. Det är inte utan orsak att Barncancerfonden är en kund sedan många år tillbaka. Eftersom Prospector har varit med länge i branschen har de kunnat optimera deras kompetens och gett deras kunder mycket mer än bara telemarketing. Allt handlar om att bygga relationer med kunder och deras kunder i sin tur. Prospector levererar marknadskartläggning, registeruppdatering, marknadsundersökningar, hjälp med event, prospektering, skaffa nya- och vårda månadsgivare åt organisationer och givetvis besöksbokningar. Allt för att ge en kvalitativ helhet tillbaka. 


Detta gör att Jessicas dag inte är den andra lik. På måndag kan hon vara på en fabrik i Skövde, på tisdag i Stockholm och på onsdag på en eventgala med röd matta och champagne. Då Jessica sällan släpper allmänt fokus kan hon alltid fullgöra alla sina delar i verksamheten och samtidigt hålla Prospector familjärt med hjälp av Mia och VD:n Mikael Heimerlöv.


Ska den slitstarka företagskvalitén bestå kan de inte bli för stora. Ska gemenskapen finnas bland personalen måste trivsel och trygghet värdesättas. Ska Jessicas okrossbara glöd och målinriktade blick kunna forcera nya horisonter och förbättringar inom Prospector måste vår sol fortsätta att brinna. Och det lär den göra duktigt länge till.


Text & foto: Martin van Destru

2022-04-20