Emmawiklund1Emmawiklund2

Supermodellen som sadlade om

Emma Wiklund, även känd under sitt flicknamn Sjöberg, var en av 90-talets populäraste fotomodeller. Under tolv års tid flögs svenskan flitigt mellan prestigefulla modevisningar i London, Milano, Paris och New York. Vad hände sedan? Jo, hon sadlade om till entreprenör inom hudvård, och lotsar nu ett internationellt företag som omsätter cirka 20 miljoner kronor om året.

Text: Teresa Ahola Foto: Fotograf Andreas von Gegerfelt


Att Emma Wiklund har punktligheten med sig från åren som modell blir påtagligt när hon dyker upp exakt klockan 9. Nyss hemkommen från semestern i Thailand känner hon sig utvilad och laddad inför det nya året. Den lätta solbrännan framhäver hennes sammetsblå ögon och bländvita leende som många svenskar minns från Arlas reklamkampanj för minimjölk. Tvåbarnsmamman berättar hur hon, maken Hans, dottern Tyra och sonen Elis verkligen älskar att resa tillsammans. Det har blivit alltifrån skidsemestrar till sol och bad genom åren.
   – När barnen var små åkte vi sällan till storstäder som New York, men nu går det bra. I Thailand tillbringade vi däremot merparten av semestern på stranden. Det var en otroligt skön och avkopplande resa, inleder hon.
Emma hann även umgås med väninnorna Malin Baryard-Johnsson, svensk hopp­ryttare, och Josefin Olsson, ena grundaren av svenska klädföretaget Greta, i Thailand, som har blivit något av en favorit­destination för familjen Wiklund, men minnena därifrån skiftar.
   – Min pappa gick bort i Thailand för tre år sedan. Han blev 75-år gammal och lämnade ett stort tomrum efter sig. Vi är otroligt nära varandra i vår familj och saknaden är fortfarande stor, men det kändes fint att resa dit igen nu.

När Emma arbetade som modell ville Chanel, Versace, Dior, Giorgio Armani, Dolce Gabbana, Jean-Paul Gaultier, Thierry Mugler och andra kända modehus ha den 177 centimeter långa svenskan på sina modevisningar. Då vickade hon fram på catwalken sida vid sida med världskända mannekänger som Naomi Campbell, Claudia Schiffer, Tyra Banks, Kate Moss, Linda Evangelista, Helena Christensen med flera. Hon sågs även dansa runt i George Michaels musikvideo ”Too funky”, och avfyra några höga karatesparkar i Luc Bessons Taxi-filmer.
   – Jag har fortfarande kontakt med Luc och våra familjer lunchade tillsammans i Thailand för ett par år sedan. Vi skickar fortfarande sms till varandra ibland, säger Emma.

Hon betraktar inte sig själv som en skådespelare men njöt av att samarbeta med en så talangfull regissör.
   – En bra regissör kan få vem som helst att göra ett okej jobb. Vi repeterade på franska och han var extremt lyhörd, med en fantastisk skådis kan han skapa magi. Luc lyckas genom att sätta höga krav på sig själv och andra.

Trots att Emma numera ser företaget som sin "bebis" tummar hon inte på privat­livet. Efter terrorattacken mot satirtidningen Charlie Hebdo kontaktade hon genast sina vänner i Frankrike, Paris var ju hennes kära hemstad som modell.
   – Mina vänner var chockade över det som hände. Det fria ordet är ju oerhört viktigt. Många former av olika sorters extremism skapar oro, konflikter och farliga grupperingar som i slutändan drabbar oskyldiga människor, vilket är tragiskt.

Vid frågan om vad som upprör henne mest i livet, svarar Emma:
   – Rasism, orättvisor och fientlighet. Alla förstår inte vad demokrati innebär och vilka krav det ställer på en. Jag kan även irritera mig på folk som ljuger eller förskönar verkligheten för att framställa sig själv i bättre dager. Man kan alltid jobba på att vara en så ärlig, reko och ödmjuk person som möjligt, även om jag inte alltid lyckas med det.


Hon går vidare med att berätta om sitt entreprenörskap.
   – Som modell var jag ju också entreprenör, då jag själv var den produkt jag sålde. Då visste jag inte att jag 15 år senare skulle driva ett eget hudvårdsmärke. Jag har däre­mot alltid tyckt om att jobba och började sommarjobba redan som ung. Det jag har med mig hemifrån är att oavsett vad man jobbar med ska man göra det ordentligt och inte slarva.
Väl hemma i Sverige började ex-modellen arbeta med Lindex och plugga affärsekonomi på IHM Business School. År 2008 valdes hon till Lindex styrelse där hon blev kompis med Nora Larssen och idén till Emma S. växte fram. År 2009 bildades bolaget och året efter lanserades de första 12 produkterna på Åhléns. Sedan dess har succén varit ett faktum, nu omsätter bolaget närmare 20 miljoner kronor om året. 
   – Jag är väldigt glad över den positiva utvecklingen. Det jag har velat göra med Emma S. är ta fram hudvårdsprodukter med säkra och beprövade ingredienser som verkligen ger resultat. Jag har alltid varit nördigt intresserad av hudvård eftersom jag själv har haft problem med min hy.


Emma förklarar att det känns bra att ha en svensk tillverkare, CCS Healthcare i Borlänge då hon ofta åker dit för att arbeta med produktutveckling. CCS är ett seriöst läkemedelsföretag som sysslar med egen- och kontraktstillverkning.
   – Jag föredrar den något mer medicinska hudvården eftersom jag vet att den fungerar, men en bra produkt behöver inte alltid vara den dyraste. En vanlig kräm som du köper i butiker kan inte ta bort rynkor, men en bra hudvårdsprodukt kan absolut ta bort torrhetsrynkor, ge fukt och lyster.
Hon brukar säga att man måste använda sunt förnuft.

  – Om man verkligen vill skydda sin hy mot åldrande ska man inte röka eller sola för mycket. Hur din hud mår påverkas allra mest av hur du lever och mår. Träna, ät bra, försök sova ordentligt och stressa mindre är mina tips.

Sedan rekommenderar hon sin personliga storfavorit, Emma S. enzympeeling. En peelingkräm utan skrubbkorn som innehåller AHA- och BHA-syror som hjälper till att lösa upp döda hudceller.
   – Jag använder den en gång i veckan. Det räcker att peelingkrämen sitter på i en minut och sedan sköljs av med ljummet vatten. Huden kan vara lite röd direkt efteråt, men rodnaden lägger sig efter en stund. Resultatet blir en frisk och fräsch hy med vacker lyster.

I dagens samhälle känner även ungdomar stor press på sig gällande utseende och framgång, men ibland tycker Emma att utseendefixeringen kan kännas överdriven. 
   – Det är trist att skönhetsoperationer kryper ner i åldrarna och ibland går till överdrift även bland oss vuxna. Om man som väldigt ung och osäker gör stora ingrepp kan det hända att man ångrar sig senare i livet. 

Det är därför viktigt att komma ihåg att modebilderna som vi konstant matas med inte är verklighetsbaserade utan retuscherade.
   – Så gott som alla bilder är retuscherade på ett eller annat sätt i dag. Ingen ser ut så där i verkligheten. Det måste man ha klart för sig från första början.

Emma Wiklund försöker lära sina egna barn att älska sig själva precis som de är, oavsett utseende.
   – Jag vill att de ska ha bra självkänsla. Det viktigaste är att de trivs med sig själva på alla sätt och vis. Sedan är mina barn givetvis sin egen DNA-uppsättning och som förälder kan man bara försöka finnas där för dem. 


Entreprenören ser hoppfullt på det nya året och just nu sneglar Emma S. på marknader utanför Skandinavien.
   – Vi hoppas på ytterligare tillväxt men i lagom takt. Det är bra att ha tempo men då måste man hinna med det också. Till hösten kommer vi att lansera nytt men jag kan tyvärr inte avslöja några detaljer kring det ännu, avslutar hon med ett kryptiskt leende, och lämnar oss därmed nyfikna på framtiden.


EMMA WIKLUND
Ålder: 46 år.
Familj: Maken Hans Wiklund, dottern Tyra 13 år och sonen Elis 11 år.
Bor: Vasastan, Stockholm.
Uppväxt: Huskvarna.
Utbildning: Affärsekonomi, IHM Business School.
Yrke: Vd för Emma S.
Karriär: Fotomodell, programledare, skådespelare, bloggerska, föreläsare, författare, styrelseledamot och entreprenör.
Fritid: CrossFit, ridning och lantstället på Ingarö.

Läs mer...

2015-02-07

EM_Mjd Renovera04

Specialister på totalrenoveringar

Artikel Med stor kunskap och med kunden i fokus utför Renovera Byggservice i Uppsala renoveringsuppdrag åt försäkringsbolag och privatpersoner. Här utför de varje uppdrag med stor noggrannhet och kvalitet.
Em_serviceinabox_03

IT-företag med känsla

Artikel Bakom IT- och konsultföretaget Service in a Box AB finns en lång erfarenhet av data och IT men också en enorm drivkraft att hjälpa människor och företag så att de på bästa sätt kan använda IT som ett verktyg...
    EM_hege-blaecker_08

    Hege Bläcker

    Bilfantast, influencer och en av Lidköpings mest framgångsrika företagare.

    EM_dennis-teknikmagasinet_04

    Butikschef på Teknikmagasinet

    Denis Manasiev Vukotic driver Teknikmagasinet mot nya framgångar!

    EM_georg-wikman_01

    Mannen bakom Kan Jang

    Georg Wikman är grundaren bakom hälsopreparaten Arctic Root, Kan Jang, Chisan och  nya Adapt-serien.

    Arkiv