194002 NP2194002 NP3194002 NP1

App för tryggare eftervård

Rätt eftervård efter en läkarbehandling kan vara avgörande för hur bra resultat du som patient får av din behandling eller ditt ingrepp. En innovativ apptjänst ökar chansen till att bli en nöjd patient.

Jacob Remanius och Thomas Johansson med kompetens och erfarenhet från vård- och IT-branschen har grundat NöjdPatient Norden AB och tagit fram apptjänsten NöjdPatient i syfte att stödja eftervården för de patienter som genomgått en behandling eller ett ingrepp hos kliniker och vårdcentraler.


       – Den här idén uppkom tack vare att jag hade en gammal bekant som kontaktade mig. Han skulle operera sina ögon. Det han fick efter operationen var ett dokument i handen med råd om eftervård, berättar Jacob. Han kände sig lämnad i sticket och upplevde att han hade behövt bli påmind om hur han skulle sköta sina nyopererade ögon.

 

Alla behandlingar eller ingrepp innefattar vanligtvis tre steg. Dels själva behandlingen, men också förberedelser och eftervård. Apptjänstens syfte är att ge vårdgivare möjligheten att ge rätt information i rätt tid till patienten.


        – Vi erbjuder en skräddarsydd app som ger klinikerna ett stödverktyg för att stärka sina patienter och hjälpa dem genom att kunna ge bättre information och ett större engagemang. Detta tillåter patienten att förstå sin vård och läkning.

 

Appen skräddarsys för respektive vårdgivare med dess grafiska profil och behandlingsutbud. Den specialbyggs för iOS och Android. Möjligheten att digitalt skicka information, att påminna och att följa upp gör klinikerna mer effektiva och är ett steg mot papperslös rådgivning och ett kostnadseffektivare förfarande för vårdgivaren.

 

NöjdPatient-appen skickar ut lokala notifikationer med eventuella påminnelser om medicinering eller tips. Till exempel, sex månader efter operationen kommer ett meddelande med texten: “Nu behöver du inte använda solglasögon längre.”


Som patient får du en helt annan kontroll över din situation, kan påverka ditt tillfrisknande och känner dig mindre utlämnad och ängslig tack vare en ökad delaktighet i vårdprocessen.


        – Det här är definitivt en tjänst som ökar patientsäkerheten och minskar antalet oroliga patienter. Det är viktigt att patienten är välinformerad eftersom rätt eftervård och rehabilitering bidrar till ett snabbare tillfrisknande.

 

För oss slarvpellar som ibland har en tendens att låta instruktioner gå in genom ena örat och ut genom andra, som råkar slänga fel papper i papperskorgen, eller som tänker att rehabprogrammet vi fått sträcker sig över 12 timmar och inte 12 veckor, för oss är denna tjänst att ses som en ”life-saver”. Många av oss skulle nog vilja kalla appen för såväl ”nöjd patient” som ”tacksam patient”.

Läs mer...

2019-09-10 16:30

Hemsida
201035 TFE3

Din mun är kroppens spegel

Artikel Idag vet man att vissa sjukdomar visar sig i munnen först samt att dålig munhälsa sammankopplas med hjärt- och kärlsjukdomar. Vissa studier visar att degenerativa sjukdomar som Alzheimer, Parkinson samt...
201026 HK1

Kyla med mjuka värden

Artikel Med lång erfarenhet förser Hultmans Kyla sina kunder med kyla i såväl bilar, hem och lokaler. Här står gediget goda kundrelationer högt i fokus. – Det är otroligt viktigt för oss att kunderna uppskattar...
  • NöjdPatient
  • 0703-238109
  • Vallhundsgränden 2
    247 61 Veberöd
Holknekt_webb3

Per Holknekt

Från brädan till scenen

_Skincity-pressbild

Eldsjälen bakom skönhetsimperiet

Professionell hudvård online

6

Löwengrip

Från bloggare till influencer och superentreprenör. En 14 år lång resa som fostrat en kvinnlig entreprenör med en enormt stark förankran i samtid och samverkan. Nu med det nya varumärket Löwengrip.

Arkiv

© 2019, Enterprise Magazine