1

När valmöjligheterna är många

Ett brett sortiment som erbjuder mängder med valmöjligheter måste vara det bästa sättet att fånga kunders uppmärksamhet. Eller? Studier har visat att kunder tenderar att lämna en butik, både fysisk och online, om valmöjligheterna är för många, och otydliga. Konceptet ”less is more” har börjat att cirkulera i handelskretsar, men det behöver nödvändigtvis inte vara sant. Det verkar nämligen inte handla om att kunderna inte vill ha många val. De vill istället ha vägledning och enklare kunna hitta produkterna som de är intresserade av, vare sig det är en tidning eller sportodds.

Stress och beslutsångest

För många val kan göra oss stressade. Att kunna välja mellan det ena eller det andra är visserligen något som är positivt, men det kan också göra det svårare att ta ett beslut. Hur vet du att din arbetsinriktning är rätt när du har tjugo andra alternativ att välja mellan? När du ska köpa ett par skor har du bokstavligt talat tusentals skor att välja mellan. De finns i olika prisklass, material, form och utseende. Studier har visat att för många ostrukturerade val gör oss oengagerade och stressade. Det kan leda till att vi väljer att göra ingenting, eftersom vi inte kunde bestämma oss.


Deras, mina och dina odds

Om vi tar spelbranschen som ett exempel samlar bettingsidor olika sportspel på en och samma plattform. Dessa är i sin tur uppdelade efter sport och därefter spelform. För olika sporter kan det finns olika spelformer. I vissa sporter går det att spela på antal mål medan det i andra går att spela på resultat och vinnare. Gemensamt för alla spelformer är att det är spelbolaget som sätter oddsen. Det innebär att spelarna får välja sport och spelform, men inte odds. Detta var något som det fanns en efterfrågan om. Det ledde till att Betfair Exchange, som på svenska kallas för Spelbörsen, skapades. Det är en egen kategori för spelare som vill kunna spela på sina, såväl som andra spelares, odds. Det erbjuds samma sporter, samma matcher och samma spelformer men oddsen är annorlunda. Det går att välja om oddsen ska stå för vinst respektive förlust. Det innebär t.ex. att du kan backa ett odds om du tror att ett fotbollslag kommer att vinna en match. Du kan också boka ett odds om du tror att ett fotbollslag inte kommer att vinna.


Källa: Unsplash


Guidade val

För att göra det enklare att hitta till Spelbörsen respektive spelbolagets odds är dessa uppdelade i skilda kategorier. Det göra att valmöjligheterna inte bli överväldigande och spelarna slipper att presenteras för odds som de inte är intresserade av. Att kategorisera sortimentet och förklara vad det innehåller gör det enklare för konsumenterna att hitta till sin kategori. Det hjälper kunderna att göra ett guidat val. En tidningsförsäljare kommer att sälja fler tidningar om de är uppdelade efter kategori än om de bara är utplacerade i ett enda stort tidningsstånd. Inom e-handel har det till och med visat sig att en upplevelsedriven handel, vilken är mer personlig, genererar fler köp än om en plattform bara visar upp sidor med produkter.


Källa: Unsplash


Genom att göra det enklare för kunderna att hitta i utbudet och basera sina val på information kan det minska stressen. Det leder i sin tur till en växande kundkrets, och en bättre vinst.

2020-03-19
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies