My Post

Salong med personlig känsla

På Signes salong i Nässjö får kunderna inte bara ta del av Signes stora kunnande. Här blir de också bemötta med stor service och personligt engagemang. – Här får man vara som man vill och jag personligen är väldigt naturlig. Jag skapar ganska djupa relationer med många av mina kunder, även om vi bara ses här. De blir som en vän för mig och jag för dem.

Signe Hillström Johansson har mer eller mindre alltid haft en passion för frisöryrket och när hon skulle söka in till gymnasiet 2014 var valet enkelt.

   – Det var ingen tvekan om att det var frisörprogrammet jag skulle gå. Så länge jag kan minnas har jag velat bli frisör och idag är det inte bara mitt yrke, utan också en livsstil, berättar Signe.


Driver salongen själv

Efter studenten 2017 blev hon anställd på en salong i Vetlanda där hon också haft sin praktik under studietiden.

   – Jag sökte mig till den här salongen för att ägaren verkligen brann för yrket och även tävlade inom det. Efter två år fick jag förfrågan om att ta över. Jag hade nyss gått ut skolan och det kändes som ett stort kliv. Men då min styvpappa Niklas var en van företagare så bestämde jag mig för att satsa.

   Idag driver Signe salongen själv men Niklas är delägare och sköter den administrativa biten i företaget.

   Tack vare att Signe jobbat på salongen under ett par år hade hon redan en kundkrets och under det senaste året har den utökats med fler nöjda kunder.

   – Det har blivit så mycket att jag skulle kunna säga nej men jag tycker det är roligt att få nya kunder till salongen.



Brinner för yrket

I salongen finns fyra stolar och till sin hjälp har hon en elev som tidigare haft sin praktik på salongen men som nu övergått till att vara timanställd.

   Signe som verkligen brinner för yrket med allt vad det innebär ställde också upp i en tävling förra året.

   – Jag skickade in ett bidrag till kategorin Årets Nykomling och blev en av fyra nominerade i gruppen, trots att det var flera hundra bidrag från hela Sverige. Jag fick åka till Stockholm och tävla live. Det var verkligen en rolig upplevelse som gav mig självförtroende till att våga satsa på en egen salong, förklarar Signe.

   Till salongen kommer kunder i alla åldrar, både kvinnor och män och även barn.

   – Det är framförallt många tjejer och kvinnor som kommer hit för att färga och klippa håret. De som klipper och färgar erbjuder jag även formning samt färg av bryn och fransar.

   På salongen utför Signe även bal- och bruduppsättningar samt övriga stylingar. Hon har även utbildat sig till barberare, vilket männen också söker sig till salongen för.


Känner sig oftast välkomna

Salongen är verkligen välkomnande och känns som en plats som man gärna slår sig ner på. Inredningen är rustik med inslag av både gammalt och nytt. Den ger verkligen en personlig känsla, både genom inredningen och Signes stora engagemang för kunderna. 

   – Kunderna säger ofta att de känner sig välkomna och hemma här. Färgkunder som sitter här lite längre bjuder jag på hembakade biskvier som min morfar gjort och det är uppskattat.

   I Signes framtidsplaner finns att det ska vara fler som jobbar på salongen.

   – Jag hoppas att vi kan vara tre som jobbar här, det är mitt mål. I framtiden skulle jag vilja utveckla det till ett helhetskoncept och även kunna erbjuda naglar och fransar. Jag vill att det ska bli en mötesplats, i och med att jag har en så bra relation med kunderna. Det händer att kunderna kikar in och sätter sig i soffan utan att de har tid här just då, avslutar Signe.

Läs mer...

2020-11-06 10:30

Boka tid
My Post(36)

Linus och Daniel älskar att montera hissar

Artikel Linus Lindh och Daniel Schwarz är specialister på att serva hissar och installera nya sådana. De båda startade eget efter att ha jobbat ihop som ett team vid ett annat hissföretag. – Vi har under åren...
205067_01

Rätt redovisningskonsult och revisor hittar du med hjälp av Revimatch

Artikel Vad är skillnaden mellan revisor och redovisningskonsult? Måste alla företag ha en revisor? Vad kan redovisningskonsulten göra utöver löpande bokföring och stansning av kvitton? När det kommer till redovisning...
  • Signes Salong
  • Tel: 0730-71 38 13
  • Postgatan 11, 571 31 Nässjö
__ProgrammeraMera2016KarinNygards2

Digitalisera skolan

Karin Nygårds sprider digital kunskap i skolans värld

__MG_9672

Från förort till finrum

Bröderna Güven driver stans bästa krogar

Cecilia5

Cecilias Hed Malmström

Sveriges första kvinna på sydpolen.

Arkiv

© 2020, Enterprise Magazine