174072 2P3

Back to Basic med kärleksfull twist

Efter 15 års hårt arbete med livsstilsbutiken 2Plan kunde Åsa Söderlund i fjol äntligen lansera det egna varumärket Cashe. Idén till Cashe föddes ur viljan att göra något gott för världen och för andra människor. I dag säljs de egendesignade barn- och damkläderna både i butiken i Mälarhöjden och i web-shopen.

Att kliva in genom dörrarna till 2Plan känns som att välkomnas in i en god väns hem. Här är stämningen avslappnad, varm och familjär. Butiken ägs och drivs av Åsa Söderlund. Tillsammans med kollegan Lotta Schumacher har hon sedan 2002 arbetat oerhört hårt för att skapa den mötesplats och varma famn som butiken är i dag. 


– 2Plan är verkligen vårt andra hem. Här har våra barn ätit mellanmål, gjort sina läxor och legat bakom disken och tittat på film, berättar Åsa.


Butikens kan närmast beskrivas som ett välförsett varuhus i miniformat. Utbudet av kläder och inredningsdetaljer är generöst och noga utvalt.  


– Vår ambition är erbjuda något för alla. Män, kvinnor och barn i alla storlekar ska kunna hitta något att trivas i hos oss, säger Åsa. 


174072 2P2


Lite extra skickliga är de på att skänka välmående åt andra kvinnor. Av egen erfarenhet vet Åsa och Lotta hur viktigt det är att man som kvinna mitt i livet känner sig bekväm i det man har på sig. Man vill känna sig cool, kvinnlig och påklädd utan att vara tillknäppt. En ungdomlig och fräsch look som på samma gång utstrålar mognad och kompetens.


– Vi samarbetar med kunden för att hitta just den stil som passar dem allra bäst. Ofta har de ingen aning om vilket märke de går här ifrån med. De vet bara att de vill trivas och må bra och vår upplevelse är att de litar på Lotta och jag vet vad vi gör, säger Åsa. 


Kunderna kommer resande från hela Stockholm och de allra flesta har handlat här i många år. 


– Vi har även kunder som kommer tillbaka hit och handlar trots att de flyttat utomlands, säger Åsa och ler. 


Den nära relation med kunderna som hon och Lotta har skapat är ett kvitto på att de lyckats i sin ambition att skapa en butik som skänker glädje och kärlek. En känsla av att hitta hem, helt enkelt. 


Tanken på ett eget varumärke är något som har legat och grott i många år. Drivkraften har varit att bidra till en bättre värld och att ge människor möjlighet att hjälpa andra på samma gång som de handlar nya kläder. 


– Cashe Design startade som en barnkollektion vid namn Petite Cashe. Kläderna är stilrena, välsittande och funktionella. De är sydda i naturmaterial och passar både för flickor och pojkar, berättar Åsa. 


174072 2P1


Kläderna är försedda med guldkantade sömmar och ett litet diskret handmålat tryck. Designen är klassisk vilket gör dem hållbara. De är sydda för att kunna ärvas flera gånger om. 


– Vi samarbetar med ett barnhem för utsatta barn i Brasilien dit vi skickar Cashekläder och pengar, förklarar Åsa. 


Det är kunderna som gör det möjligt att hjälpa de brasilianska barnhemsbarnen. När de lämnar tillbaka använda kläder får de rabatt på nya plagg och de kläder som deras barn vuxit ur kan sedan glädja ett barn i en annan världsdel. En klassisk så kallad ”win win- situation”.


– Vi kallar det för att man ”pantar in plagget”, ler Åsa. 


Ytterligare en möjlighet att bidra får 2Plans kunder när de handlar i web-shopen. 


– De kan då välja att avrunda köpet uppåt och på så sätt även hjälpa till ekonomiskt för att ge barnen en bättre framtid, förklarar Åsa. 


Utöver Petite Cashe finns även Retro Cashe som är en kollektion fylld av härliga kläder för både barn och dam. 

– Retrokollektionen består av klassiska modeller med retroinspirerade mönster. De är lättburna och beroende på hur man kombinerar dem passar de både vardag och fest, berättar Åsa. 


174072 2P1


För dam finns även de två nya linjerna Button och Flower. Även plaggen i dessa kollektioner präglas av den tidlösa elegans som karaktäriserar alla Cashekläder. En liten pärlemorknapp förser dem med det lilla extra. 


– Vi har skapat alla Cashekläder med ambitionen att de ska vara så lättburna att de passar att handla på nätet, säger Åsa. 


Allra roligast är det förstås att möta kunderna i butiken och på plats få möjlighet att se hur plaggen de har designat tar sig i verkligheten. 


– Men alla har inte möjlighet att komma hit och för oss är det viktigt att ge dem en chans att handla hos oss, säger Åsa. Även om man bor långt bort finns Åsa och Lotta tillgängliga. Det är bara att skicka ett mejl eller slå en signal så bidrar de med personlig service.


– Ofta ber vi våra kunder skicka ett foto och på så sätt kan vi hjälpa dem att hitta rätt plagg, säger Åsa. 


2017-10-10
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies