Trots att Uppsala är Sveriges fjärde största stad dröjde det fram till 2017 innan Elite Hotels öppnade sitt hotell där. Anledningen till att det tog så lång tid var att man ville ha det perfekta läget, vilket man slutligen fann vid centralstationen. I mars 2017 slog man upp portarna för Elite Hotel Academia, som nu är Uppsalas största cityhotell. Det är helt nybyggt och ligger 18 minuter från Arlanda och 30 minuter från Stockholm. Här finns 198 rum i olika kategorier, 10 mötes- och eventlokaler för upp till 250 personer, men även bland annat tre restauranger, en skybar och ett stort gym. Stadskärnan ligger bara en kort promenad från hotellet. Man har lagt väldigt mycket energi och resurser på kvalitén, så detta är en plats man vill besöka oavsett om man är på besök eller bor i stan.
– Vi märker att våra restauranger, utbudet liksom läget lockar även den privata marknaden, säger Malin Selberg, hotelldirektör.
De tre restaurangerna är utmärkande för hotellet. The Bishop’s Arms har blivit en ny mötesplats i stan. På översta våningen finner man Miss Voon, som kombinerar smaker från de asiatiska köken med en skandinavisk grund. Restaurang Nobel, som är hotellets frukost- och eventrestaurang kommer det satsas mer på den närmaste tiden. Här har man redan haft galamiddagar och olika event och shower i samband med sina konferenser. Man hoppas även att detta blir en plats för bröllop, 50-års-fester och andra liknande tillställningar, som alla kan skräddarsys efter kundens önskemål.
– Det finns inga begränsningar. Vi säger sällan ”nej”, utan löser det som kunden önskar, säger Malin.
Den främsta nyckeln till Elite Hotel Academias framgång redan under sitt första år är just den goda servicen. Det är resultatet av en satsning på personalen. Malin och de andra ledarna har lagt mycket energi på att bygga upp en bra företagskultur där det är högt i tak, där medarbetarna har möjlighet att vara med och påverka och där alla är lika viktiga och hjälps åt. Detta har lett till att man blivit ett starkt team som trivs på jobbet.
– Har du nöjd och glad personal som trivs på sin arbetsplats utför de per automatik ett bättre arbete. Det gör att gästerna får en bättre upplevelse och kommer tillbaka, menar Malin.