HiQ har inte bara den tekniska färdigheten som krävs idag, utan också koll på morgondagens tekniska nyheter. En stor del av deras kunder finns inom industri, myndigheter och verk, finans, telekom och fordon. Affärsidén bygger på att hjälpa kunderna att utveckla sina produkter & tjänster, en resa bolaget gör tillsammans med kunden.
– Vi kan ta kunden från idéstadiet via utveckling, implementation till förvaltning och vidareutveckling. I uppstartsskedet utgår vi ofta från ett vitt papper, förklarar Klas Nyström, VD för HiQ Karlskrona.
Med tanke på att HiQ har en portfolio av framgångsrika produkter och tjänster som man utvecklat i flera branscher, kan kunderna känna sig trygga i att samarbetet kommer att resultera i något väldigt bra. När det gäller Swish utvecklade bolaget den tekniska lösningen på uppdrag av Bankgirot. Men deras egentliga fokus ligger på att utveckla koncept.
Affärsutveckling sker enligt en strukturerad process. Där granskar man hur kundens produkter upplevs samtidigt som användare och marknadsfolk inom företaget intervjuas. Efter ett antal veckor har olika typer av affärskoncept modellerats fram och kunden får en tydlig bild gällande nästa steg i processen. Klas lyfter fram vad man bör tänka på:
– Vi har alltid användaren i fokus. Vem är det som ska använda produkten? Men, till att börja med måste man också förstå vilket problem vi skall lösa. Hur ser affärsmodellen ut? Sedan kan man plocka in tekniken för att lösa uppgiften.
Han tillägger:
– Vi vill skapa resultat som gör skillnad i en digitaliserad värld. Man kan säga att vi omvandlar komplexitet till enkla lösningar och brinner för att göra livet lite enklare för gemene man.
HiQ har varit drivande i utvecklingen av aktiv säkerhet för fordonsindustrin i många år. Att kunna upptäcka faran i tid innan krocken är ett faktum, är ett exempel på hur teknik förenklar och förbättrar. ”In car delivery” är ett exempel på förenkling inom fordonsindustrin, som HiQ är en del av. Tjänsten innebär att vi delar ut digitala nycklar så att, låt säga Linas matkasse kan leverera matkassor direkt in i folks bilar. Jag tror att det är så produktutvecklingen kommer att se ut i framtiden. Med öppna plattformar där man kan skapa nya tjänster och samarbeten med andra företag. Ju fler tjänster det finns kopplat till produkten desto mer ökar den i värde, avslutar Klas.