Dela artikel

Alla bör ha en jordfelsbrytare

Som elektriker utför Jonny Östberg ett varierat och viktigt arbete, där kvaliteten på både service och kommunikation är viktig. ”Jag utgår från hur jag själv skulle vilja bli behandlad av en hantverkare, förklarar han.

Efter flera år som anställd var det friheten som lockade Jonny Östberg att hösten 2014 starta eget. Eltjänst Jonny Östberg AB har sätet i Sandviken och arbetar med både privatpersoner och företag. Han gör allt från larminstallation till kabeldragningar och industrijobb.


– Ofta handlar det om utbyggnader och badrum, nu till sommaren är det mycket sommarstugor och uterum, berättar han.


El innefattar allt från världsliga ting till sådant som bokstavligen är livsviktigt.


– Alla bör ha en jordfelsbrytare, de räddar liv, säger han och berättar att sådana ofta ger rabatter på försäkringspremier.


För installationsarbetet kan du dessutom göra rotavdrag.


Företaget har haft en kundkrets från start, som sedan växt tack vare ett gott rykte. Jonny trivs bra med att vara egen och ser fördelar även för kunden.


– Du träffar samma person. Det är jag som dyker upp vid första mötet, som lämnar offerten, genomför arbetet och sedan fakturerar. Jag är som vår slogan lyder ”en säker kontakt”.


Det möjliggör en nära dialog med varje kund, något som Jonny värderar mycket högt.


– Jag gillar verkligen att ha en dialog och få bidra med mina kunskaper när det behövs, säger han.


Elarbeten innefattar ibland snabba utryckningar och oväntade upptäckter, där uppgiften förändras under arbetets gång. I sådana situationer är kommunikation extra viktigt. Jonny ger gärna råd kring det mesta som rör el.


– Det kan vara bra att tänka på att det finns olika färgtemperaturer på belysningar i dag som lämpar sig för olika miljöer och att man då utgår från den rätta miljön som ska belysas. Rita upp hur du tänkt dig möbleringen och låt en kunnig elektriker hjälpa dig, tipsar han.

2016-04-28