Ibland sker oväntade händelser som tvingar oss att arbeta hemifrån och helt ändra våra arbetsrutiner, samtidigt som vi ska bibehålla en hög produktivitet som om inget har inträffat. Många upplever vissa svårigheter med att jobba hemifrån, med väldigt mycket som distraherar. Därför är det viktigt att skapa tydliga rutiner och strukturer som skiljer på hem och jobb, eftersom gränserna snabbt suddas ut och man lätt blir ofokuserad. Tacksamt nog finns det väldigt bra digitala hjälpmedel för att digitalisera sitt jobb och sina arbetsuppgifter och samtidigt skapa en smidig arbetsdag även på distans.
Rutiner utmanas
Små vardagssysslor i hemmet kommer snabbt i konflikt med arbetsrutiner. Det är lätt hänt att man börjar dammsuga när man ska jobba och jobba när man ska laga kvällsmiddag. Det kan lätt resultera i en mindre fokuserad arbetsdag med väldigt mycket som distraherar, vilket resulterar i ett halvdant resultat på alla fronter.
För att jobba hemifrån med hög effektivitet så krävs det att man disciplinerar sig själv med tydliga regler som hela tiden upprätthålls, trots alla lockelser som finns i hemmet.
Välj rätt plats i hemmet
Välj en plats i hemmet som är avsedd för jobb, där inga andra aktiviteter utförs. Helst ett arbetsrum där man kan stänga dörren bakom sig och stänga ute hemmets alla sysslor. Har man inte ett arbetsrum så välj ut en specifik plats i hemmet där man utför sitt jobb konsekvent, och inga andra aktiviteter.
Digitala hjälpmedel
Trots att man inte har sina kollegor omkring sig så finns det väldigt fina digitala hjälpmedel som möjliggör en utmärkt kommunikation och effektivt arbetsflöde. Många mjukvaror är specifikt framtagna för att underlätta arbete hemifrån eller på resande fot.
- Slack är en utmärkt digital plattform för strukturerad kommunikation som är tillämpad för arbetsplatser. Där kan man skapa arbetsgrupper som möjliggör smidig kommunikation utan några barriärer.
- Trello är en digital arbetsyta som visar vilket steg i utvecklingen ett projekt befinner sig i. Det gör det väldigt lätt för alla involverade att samtidigt se hur arbetet fortlöper.
- Zoom är en mjukvara för kommunikation via video för två eller flera individer.
- Dropbox är en molntjänst som tillåter användaren att lagra filer och information på molnet. Användaren har åtkomst från alla typer av enheter varsomhelst, samt möjlighet att dela information och filer med kollegor.
Fritid
När man avslutat arbetspasset så gäller det att omedelbart åsidosätta sitt jobb och påbörja sina vanliga aktiviteter. Det låter kanske enkelt, men det visar sig vara mycket svårt att göra i praktiken. Det börjar med att man kollar sin jobbmail och blir sedan fast resten av kvällen. Man måste utveckla konsekventa rutiner som eftersträvar en fungerande balans mellan jobb och fritid, utan undantag.
Jobbar man framför en dator uppstår en konflikt när man sedan vill pyssla med fritidsaktiviteter på samma dator. Det kräver att man loggar ut ur alla jobbrelaterade program och helt avslutar den digitala arbetsdagen.
Därefter så finns alla möjligheter till digitala fritidsaktiviteter på nätet som inte stör arbetsrytmen. Det finns många listor över de mest populära aktiviteterna på nätet, ibland visar de lite olika resultat men några populära aktiviteter är enligt följande:
- Tillbringa tid på social media
- Lyssna på musik
- Gillar man att streama sport så kan man också kamma hem en vinst med 888sport bonus
- Se de senaste tv-serierna på Netflix
- Köpa och sälja produkter online
- Närvara på en onlinekurs och lära sig nya färdigheter
- Samt oändligt många fler aktiviteter