Linus Häggström var bara sjutton år när han fick upp ögonen för begravningsbranschen. Han kom i kontakt med en begravningsbyrå då hans egen farfar gick bort.
– Jag tyckte att det var något fint som de gjorde för oss. När jag sedan skulle söka sommarjobb gick jag in på den begravningsbyrån och blev väl mottagen, då de tyckte att det var jättekul med en artonåring som kom in, säger Linus.
Han jobbade på begravningsbyrån en sommar innan han åkte till Haparanda för att jobba inom samma kedja. Efter att ha jobbat där en tid beslutade han sig för att han ville starta eget.
– Jag ville driva något eget för att göra det ännu mer personligt. Jag slutade därför som anställd och startade Kalix Begravningsbyrå 2017.
När han startade företaget var han Sveriges yngsta ägare till en begravningsbyrå, något han förmodligen är än idag. Sedan starten har Linus haft många kunder.
– Jag är otroligt tacksam att jag fick förtroendet som 19-åring. Under de här åren har jag haft cirka 300 begravningar.
Personlig begravningar i Kalix
Linus berättar att hans dagar är väldigt varierande och att han aldrig riktigt vet vad dagen kommer att innehålla när han går upp på morgonen.
– Ibland kan det vara en vanlig dag då det är lugnt och andra dagar träffar jag familjer som mist en nära anhörig, som kan vara alltifrån en gammal mormor till ett barn. Det gäller att vara ett stöd för alla som man möter och samtidigt ge rådgivning. Inte heller att de anhöriga bara ska komma hit och planera en begravning, utan jag vill även att alla ska känna att de alltid kan ringa om de funderar på något.
Linus driver verksamheten ensam och själv på kontoret men har behovsanställda som hjälper till med transporterna.
På väg mot digitalisering
Linus berättar att branschen är i en stor omställningsfas på grund av digitaliseringen. Något han tycker är viktigt att utvecklas inom samtidigt som han också betonar vikten av det fysiska mötet med de anhöriga.
– Man måste kunna möta behovet hos människorna och jag tror att många sörjande människor har behov av fysisk kontakt. Som ung i branschen känner jag att jag kan vara med och utveckla och forma den inom digitaliseringen och det känns spännande. Min verksamhet kommer nog alltid vara en form av en hybridverksamhet, där jag kan skräddarsy lösningar som passar de anhöriga.
Under de här åren har Linus fått fin feedback från dem som anlitat honom.
– Jag får framförallt höra att jag är engagerad och att de känner att jag vill vara en del av hela processen. Jag ser också till att mötet med de anhöriga blir personligt. Det är min prägel i företaget och som jag bevisligen är bra på, avslutar Linus.