Per Holknekt
Från brädan till scenen
I Stockholm kör Flygbussarna till Arlanda, Bromma, Skavsta och Västerås. Och i Göteborg går turerna till både Landvetter och Göteborg City Airport. Flygbussarna går även i Malmö och på somrarna även i Visby. Dessutom går bussarna till färjeläger i Nynäshamn, där Gotlandsbåtarna avgår, och Stadsgården, där färjor tar resenärer till bland annat Finland och Åland. Alla turer anpassas efter flygens och båtarnas ankomst och avgång. Blir det många passagerare sätts dessutom extrabussar in.
– Vi tittar alltid på hur vi kan utveckla vår verksamhet. Just nu arbetar vi med att implementera ett realtidssystem för att kunna ge bättre information till våra resenärer, berättar Eva när vi träffar henne på Flyggbussarnas kontor i Cityterminalen där företagets Stockholmsanknutna bussturer börjar och slutar.
Företaget strävar efter att vara så miljövänliga som möjligt och därför drivs två tredjedelar av bussarna av rapsolja – ett biobränsle som minskar koldioxidutsläppen markant. Välintegrerat i verksamheten är även de solcellsdrivna biljettautomaterna och ”smart körning” som är ett körsätt som också det minskar utsläppen. Här lockas chaufförerna att köra rätt med hjälp av en morot.
– Vi har ett system som mäter hur miljövänligt förarna kör och beroende på hur duktiga de är får de en bonus. Den besparing som görs på bränsle, vilket är ungefär åtta procent, delas mellan företaget och förarna. Det är win-win för alla. Även för resenärerna som får en behagligare resa.
Sponsrade artiklar
Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.