Peter Olausson som alltid haft ett stort intresse för bilar, var själv franchisetagare till en kedja inom biluthyrning när han och hans bror beslutade sig för att starta Hyrbilsdepån under 2018.
– Vi tyckte att vi inte fick så mycket för pengarna då man som medlem fick betala höga avgifter. Därför beslutade vi oss för att sköta det själva och behövde därmed inte betala till någon annan för namnet. Vi startade upp Hyrbilsdepån tillsammans med andra franchisetagare som hade tillhört samma kedja.
När de gick ur den tidigare kedjan hade de hunnit starta upp ett kontor i Falkenberg, Halmstad och Varberg, som alla tre tillhör Hyrbilsdepån idag.
Hyrbilsdepån använder sig av ett enkelt bokningssystem som både är lättnavigerat och gör att kunden kan sköta sin bokning helt via systemet.
Deras kunder består både av privatpersoner och företag, där många av privatpersonerna hyr bilar under några dagar eller en vecka medan företagen ofta hyr längre perioder.
– Företagen hyr mestadels månadsvis, ofta i sex eller tolv månader men det är helt valfritt hur länge man väljer att hyra. För dem som hyr längre perioder blir dygnspriset också lägre.
Hyrbilsdepån har bilar i alla möjliga kategorier, från person- och miljöbilar till elbilar och stora flyttbilar som får köras på B-körkort. De jobbar också med många olika slags bilmärken som Ford, Volvo, Opel och Hyundai.
Unikt för företaget är att de också har en stor mix av äldre och nyare bilar, för att det ska passa alla kundkategorier.
– Till exempel kan de äldre bilarna hyras av hantverkare medan de nyare kan hyras av till exempel säljare. Det gör att vi har något att erbjuda för alla.
Förutom att de hyr ut bilar som smidigt hämtas upp av kunderna på stationer så levererar de även bilarna ut till kunderna mot ett självkostnadspris.
– Vi har en del företagskunder som ofta flyger till Stockholm och utgår därifrån och då kör vi bilarna till dem.
Hyrbilsdepån månar om sina kunder och deras verksamhet genomsyras av snabb och bra service, för att alltid göra det enkelt och förmånligt för sina kunder.
– Vi är nog en av få som alltid lägger upp det på det billigaste sättet för kunden. Om en kund hyr en bil och bokar att de ska köra 10 mil men kör 40 mil så hade det varit billigare att boka bilen med fria mil och då ändrar vi detta i efterhand.
Peter förklarar också att det blir billigare för många företag att hyra en bil under en kortare period gentemot att leasa den.
– Det kan vara bra vid en provanställning eller en kortare tid. Det blir förmånligare att hyra än att leasa för att de behöver inte binda sig lika länge som vid en leasing.
Mellan varje kund tvättas, städas och fotograferas bilen in- och utvändigt, vilket gör att inga missförstånd kan uppstå.
– När vi tar bilder och upptäcker en skada kan vi jämföra dem med föregående bilder tillsammans med kunden. Vi har utvecklat rätt bra system under de här åren, som gör det smidigt både för oss och kunden.
Idag är de sju anställda, med två på varje uthyrningsstation samt en anställd som jobbar på kontoret. På uthyrningsstationerna har de också verkstäder där de kan hjälpa kunderna med såväl reparation som service på deras bilar.
Inför framtiden finns visionen att bli rikstäckande och därför välkomnar de nya medlemmar till kedjan.
– Vi är en franchisekedja men vi tar inte ut några avgifter, utan pengarna stannar på respektive ort. Vi tycker att vår affärsidé för biluthyrning är den allra bästa och vi vill därför bli fler och bli mer kända. Vi växer också ständigt och har bland annat en ny uthyrningsstation i Stockholm som öppnar inom kort.
Hyrbilsdepån håller hårt på god och bra service, vilket också har gett dem många nöjda kunder genom åren.
– Vi får ofta beröm för att våra bilar är så rena. Kunderna är också nöjda med att det går så pass snabbt att boka och hämta upp en bil. Under hela mitt yrkesverksamma liv har jag jobbat med kunder och gått en mängd utbildningar. Jag har snappat upp vad man själv uppskattar som kund, som snabb service, lågt pris och bra bemötande och det får man som kund hos oss.