EM_Blomverket_02
3-5 min lästid

Blomverket: Skicka blommor över hela Sverige

Emelie Vänervik, idag ägare av Blomverket. Från att ha studerat till inredningsstylist, till att ta över en blomsterbutik i Köping – Senare det genialiska konceptet från Blomverket som hon driver idag.

En oväntad start


För sju år sedan blev Emelie plötsligt en del av blomstervärlden när hennes mamma, en florist, blev tillfrågad att jobba extra under jultiden, något som hon var starkt emot. "Mamma ville absolut inte, för under julen är det otroligt mycket. Men hon sa: "Jag har en dotter, hon är jätteduktig!” säger Emelie. Efter rekommendationen tackade Emelie ja trots att hon aldrig hade bundit en bukett i hela sitt liv. Hon kastade sig in i arbetet och lärde sig bäst hon kunde. "Jag stod i snittkylen och googlade vad de olika arterna var. 'Kan du hämta tre av den blomman, kan du hämta det och det.' Jag stod där och tänkte fake it til you make it." berättar Emelie. På 14 intensiva dagar försvann den initiala rädslan och förvandlades till fascination när hon insåg bredden av arbetet – från bröllop till begravningar – och hon blev kvar i branschen.


En ny era


Åren gick och Emelie fortsatte att arbeta parallellt med både blommor och inredning. så småningom blev hon delägare i Fridhs Blommor. När hon fick chansen att ta över Fridhs Blommor helt i slutet av 2022, såg hon det som en möjlighet till förnyelse och tillväxt. För henne var det inte bara en affärsmöjlighet utan också en chans att omforma butiken till något som bättre speglade hennes vision och identitet.



Flytten till en större lokal i slutet av 2023 markerade inte bara en fysisk förändring för Emelie och hennes butik, utan också början på en ny era. Efter att ha tagit chansen på en annons om att ta över varumärket Blomverket från tre svägerskor i Stockholm, blev Emelie inte bara ägare till en blomsterbutik utan även till ett etablerat varumärke med lojala kunder. Beslutet att byta namn från Fridhs Blommor till Blomverket blev en symbol för förnyelse och framtidstro.


Blomverkets unika koncept


Konceptet från början var att sälja blommor online, det fanns ingen fysisk butik på samma sätt som det gör idag. Man tog in ordrar och såg till att skicka färdigbundna buketter, i snygga och transportsäkra kartonger med hjälp av logistikföretag, men nu tar Emelie över hela processen och har även en fysiskt butik kopplad. Så man kan komma in och skicka sin helt egenvalda bukett och få den levererad dagen efter.



Prenumerationer och företagslösningar


Blomverket erbjuder även prenumerationstjänster för privatpersoner och företag. Med olika storlekar och intervaller kan kunder få regelbundna leveranser av vackra blommor som passar deras behov och budget. Man kan välja varannan månad, varje månad, varannan vecka, varje vecka och så vidare. 


- Det är vissa företag i Stockholm som vill ha blommor i lobbyn, då är det varje vecka, förklarar Emelie. 


Företagslösningar inkluderar även möjligheten att skapa anpassade boxar med företagets logotyp och personliga meddelanden, vilket har blivit populärt bland företagskunder. 



- Det är också en fantastiskt fin gåva att ge en prenumeration till någon. Du kan se till att någon regelbundet kan njuta av vackra blommor levererade direkt till dörren, poängterar Emelie.


Framtiden för Blomverket och Emelie


Emelie ser fram emot att utveckla Blomverket ännu mer genom att skapa samarbeten med andra blomsterbutiker och optimera logistiken för att minska transportsträckorna och öka effektiviteten.


Utöver Blomverket och butiken så har Emelie även lite projekt vid sidan av. 


- Jag samarbetar mycket med en begravningsbyrå och en fantastisk fotograf som heter Camilla, säger Emelie. 


Tillsammans arbetar de för att skapa en begravningsbok.


Detta är en unik möjlighet att erbjuda en inspirerande och användbar resurs när man planerar för en begravning. ”Boken ska visa upp på vilka sätt man kan ha en begravning för att ge ett personligt avslut. Så vi kommer att fotografera fyra uppsättningar i månaden. Boken kommer att vara färdig kanske nästa år” förklarar Emelie. Det är ett känslomässigt viktigt projekt, som syftar till att underlätta för människor i en svår tid.



2024-06-11
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies