bild01

Bygg upp en sund digital strategi som tacklar ekonomisk nedgång

I oroliga tider är det inte ovanligt att företag bromsar. Instinktivt vill man dra ner på kostnader och däribland på marknadsföring.

I detta inlägg tipsar Sunbird Webbyrå om hur man bygger upp en långsiktig digital strategi som tacklar nedgångar. Oavsett om det är lågsäsong eller pandemi.


Bygg upp starka placeringar på Google

Majoriteten av marknadsföring betalar man för varje klick. Så fort man slutar betala avstannar också kanalen helt. Avstannar kanalen säljer man mindre vilket ger mindre intäkter att betala kommande utgifter med.


Sökmotoroptimering (SEO) är en kanal där man inte betalar per klick till hemsidan. Utan man betalar i regel för de aktiviteter som optimerar hemsidans resultat.


Genom att, i goda tider, investera i aktiviteter som på lång sikt genererar mer trafik bygger man upp en mer långsiktig trafiksignal som inte försvinner när man måste hålla tillbaka kostnaderna och minska aktiviteterna som stärker hemsidan på Google.


Stäng aldrig av annonser helt

En stor del av all digital annonsering betalar man per klick via någon form av budgivning.


Vid tillfällig nedgång är det inte ovanligt andelen potentiella kunder som köper - minskar. Detta innebär i vissa fall att annonserna inte längre blir lönsamma.


Slutar annonsering att vara lönsam är det instinktiva att pausa tills situationen vänder. Men då digital annonsering är en ständig budgivning kan man alltid justera sina bud och lägga det på en lägre nivå, där man hittar lönsamhet.


Den totala kostnaden minskar, men man fortsätter att synas och dra in försäljning.


Investera i hemsidans webbdesign

Alla hemsidor säljer inte lika bra. Ett sunt antagande är att ens webbdesign alltid kan bli bättre och att andelen som väljer att kontakta en kan öka.


Att hitta och genomföra dessa ändringarna är i regel en långsiktig investering då effekten består.


Investerar man i dessa kanaler i goda tider följer effekten med i de sämre. Det blir lättare att hitta lönsamhet i budgivningar och man behöver inte sänka sina bud allt för mycket när tiderna blir sämre.


Summering

En sund digital strategi blandar långsiktiga och kortsiktiga aktiviteter. Både i goda och oroliga tider finns det lönsamhet att hämta hem. Valet av aktiviteter varierar.



2020-06-14
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies