Bygger butiker som lockar kunder
En butik är ingen butik utan kunder. Dem lockar man från grunden genom att bygga en butik enligt konstens alla regler, det vet Butiksbyggen Sverige. De har arbetat i branschen länge nog att veta exakt vad som attraherar kunderna.
Butiksbyggen Sverige tar uppdrag på totalentreprenad och ägnar sig åt nybyggnation, liksom renovering, om- och tillbyggnad i Stockholmsområdet och anlitas flitigt. Ica Maxi Häggvik, Ica Maxi Solna, Coop Högdalen och Flügger Färg i Södertälje är bara några exempel på butiker som har anlitat företaget när det har varit dags att förnya.
Företaget, som är medlem i branschorganisationen Stockholms Byggmästareförening, drivs av två veteraner – Gunnar Vesterlund och Toni Leipälä. Båda har lång erfarenhet av branschen och har koll på det som avgör om en butik har kunder eller inte under byggskedet. Det ska vara enkelt att ta sig fram och minst lika enkelt att hitta det man söker. Och det gäller att utföra arbetet på rätt sätt handlar det exempelvis om ombyggnationer gäller det att arbeta så att verksamheten inte störs för mycket. Det bullrigaste arbetet utförs på natten.
– Men saken är att omsättningen brukar öka när det byggs om, folk blir nyfikna och det är roligt att följa, berättar Toni Leipälä och tillägger att storhelger är ett ”big no no” att jobba på – det stör bara.
Uppdragen är ibland långa. Det hör inte till ovanligheterna att det rör sig om en längd på månader och ibland till och med år. Hantverkarna på Butiksbyggen Sverige brukar vara mycket omtyckta och saknade när arbetet är klart.
Nästa år sätter företaget igång med ett ordentligt projekt som beräknas att ta ett och ett halvt år att genomföra. Det är ett helt centrum som ska förnyas. Att just Butiksbyggen Sverige fick uppdraget förvånar inte Gunnar Vesterlund.
– Vi tillhör eliten och har fem getingar av fem, säger han med glimten i ögat.
Med omfattande uppdrag med mycket pengar inblandade blir det ännu viktigare att allt utförs korrekt. Som en kvalitetssäkring är Butiksbyggen Sverige BF9K-certifierade, något som innebär att man uppfyller kraven på kvalitets-, miljö- och arbetsmiljö. BF9K-certifiering fungerar på samma sätt som en ISO-certifiering men har anpassats för byggbranschen.
Gunnar Vesterlund och Toni Leipälä sätter ära i att arbeta enligt devisen leverans till rätt plats, med rätt kvalitet, i rätt tid. Allt som man kommit överens om med kunden, liksom branschreglerna, ska givetvis uppfyllas. Lyhördhet och kommunikation är avgörande för bra resultat.
2015-10-20
Dela artikel