I år firar Allians Revision och Redovisning 25 år. När de startade byrån var syftet redan från början givet för dem, något som de också jobbat utifrån under alla år som de funnits på marknaden.
– Bolaget är grundat av entreprenörer för att hjälpa andra entreprenörer att kunna sätta sig in deras egna verksamhet. Vi vill förstå varför någon startat ett företag och när vi förstår det, kan vi hjälpa företaget ekonomiskt och även ge goda råd under vägen, säger Marina Stubbing som är verksamhetschef.
Marina har under hela sitt yrkesverksamma liv jobbat med redovisning och även haft flera chefspositioner. När hon fick förfrågan om att börja jobba åt Allians Revision och Redovisning var hon inte sen med att tacka ja.
– Jag är lite mer av en humanist men har fallenhet för siffror, så jag landade i yrket och har jobbat som redovisningskonsult under många år. Jag var på ett större företag tidigare, där jag ansvarade för cirka 170 konsulter och med mitt intresse för humankapital och personalfrågor blev det just då lite för stort. När jag fick förfrågan och blev headhuntad hit på grund av att de behövde någon som kunde leda företaget, kändes det därför helt rätt.
Till en början sysslade byrån bara med revision men under 2008 utvecklade de sina tjänster och började med redovisning, vilket resulterade i att de blev en fullservicebyrå.
– Vi vill vara en fullservicebyrå som får företagen att växa utifrån vår rådgivning och kunskap och det är vad som får mig att vilja gå upp på morgonen. Även om jag inte äger företaget så jobbar jag för dem som drivit upp det här från början och som har gjort det med hjärta och vilja.
Byrån jobbar främst med små och medelstora företag men har även några större koncerner som kunder och dessutom kunder inom många olika branscher.
– Vi är väldigt breda men skulle det dyka upp något utanför vårt område har vi bra samarbetspartners som vi kan skicka kunderna vidare till. Vi ingår också i ett internationellt nätverk som gör att vi kan hjälpa kunderna att bli internationella.
De har sina kunder i hela Storstockholm men även i andra delar av landet som Gotland och Kiruna.
Byrån är digital men jobbar också utifrån varje kunds önskemål och behov.
– En del kommer in med kvitton på kontoret och därefter ser vi till att det blir digitalt.

På grund av coronapandemin har företag inom många olika branscher drabbats hårt och ett bra tips för de företagen är att anlita rätt expertis.
– Om man behöver en ekonomisk rådgivare någon gång så är det nu. Det viktigaste är att man sitter lugnt i båten och tar reda på vilka bidrag man kan få. Man behöver titta på var verksamheten platsar, för att ta reda på vilket stöd man kan få. Likaså titta på om man kan svänga om sin verksamhet på något sätt, vilket till och med kan resultera i att man lyckas bättre än tidigare.
Företaget som har kunnig och erfaren personal erbjuder sina kunder ett brett spann av tjänster, med allt som man kan tänkas behöva hjälp med som företagare.
Under åren har kunderna blivit allt fler, vilket har resulterat i att företaget idag har över 30 anställda.
– Vi har aldrig marknadsfört oss, utan alla nya kunder har kommit på rekommendation från andra, förklarar Marina.
Trots att företaget ständigt växer finns en familjär stämning. Företaget är också måna om att ha långa och goda relationer till sina kunder.
– Till exempel bjuder vi våra kunder på surströmmingsskiva en gång per år. Vi vill ha den relationen till våra kunder och när problemen hopar sig, vill vi att vi ska vara den första som de ringer till, avslutar Marina.