Dela artikel

Central mötesplats för alla

En konferensanläggning med personlig service och atmosfär med närhet till såväl centralstation som hotell och restauranger. Så beskrivs bäst Stockholms Konferenscenter Dalarnas Hus som ligger i hörnet av Kungsgatan och Vasagatan i ett nyrenoverat 1800-talshus. I välutrustade och ljusa lokaler erbjuds en central mötesplats som är öppen under både dagar, kvällar och helger.

– Namnet Dalarnas Hus kommer från att Region Dalarna för tolv år sedan startade verksamheten för att tillhandahålla en plats i Stockholm för deras konferenser, möten och utställningar. I dag har vi öppet för alla som är i behov av en mötesplats i centrala Stockholm, förklarar Stefan Westermark som driver Stockholms Konferenscenter Dalarnas Hus tillsammans med sin fru.


Centralt på Vasagatan ligger lokalerna inrymda i ett hus från 1800-talet, endast ett stenkast från Stockholms centralstation och åtskilliga hotell och restauranger som företaget samarbetar med för mat och boende. Detta gör stället till det perfekta valet för alla konferensgäster som kommer direkt med taxi, tåget eller flygbussarna från Arlanda. Det korta avståndet till både Stockholms centralstation, Cityterminalen och Arlanda Express gör konferenscentret till en optimal plats för alla som är i behov av förstklassiga konferenslokaler mitt i Stockholm. Mer centralt kan det inte bli.


Enligt Stefan Westermark erbjuder Dalarnas Hus dessutom all utrustning som krävs för ett oslagbart möte. Han försäkrar även att både internet och projektor ingår i mötesrummen.
   – Vi har sex konferenslokaler, där den största rymmer upp till 60 personer, plus två mindre konferens- och grupprum. Vår största nisch är naturligtvis dagkonferenser men vi tar även emot gäster på kvällar och helger.
Dalarnas Hus erbjuder en genuin och spännande miljö för olika arrangemang, till exempel utställningar, öppet hus, seminarier, konferenser, utbildningar och andra marknadsföringsaktiviteter i trivsamma mötesrum. Med möbler från Gustafs Interiör får kunden även en varm och personlig atmosfär som även gynnar möten på det individuella planet.
   – När vi tar emot kunder på kvällstid och till exempel ska servera en buffé eller ha ett annat event bokar vi bara in en kund i lokalerna då det blir bättre för kunden om de har anläggningen för sig själva, men om det är mindre grupper händer det ibland att vi har fler kunder samma kväll, berättar Stefan vars mål är att ha kunder som trivs och återkommer.

Stefan Westermark är en entreprenör ut i fingerspetsarna och har genom åren gått från att starta städfirma, Avis-kontor och reklambyrå till att driva åkeri med handikappsfordon och bygga hotell i Moskva. Efter att samtliga verksamheter avyttrats fick Stefan av en slump reda på att konferenscentret var till salu. Han och hans fru hade länge pratat om att starta något tillsammans och tog nu chansen.
   – Stället passar oss väldigt bra, det är en personlig anläggning där vi som ägare själva arbetar aktivt i verksamheten. Det gör att vi kommer nära kunderna och kan lösa eventuella problem väldigt snabbt, menar Stefan.


Han berättar om en kvinna, vars företag är återkommande kund till konferenscentret, som en gång skulle komma och lämna material dagen innan en konferens. När Stefan hörde att hon var sjuk erbjöd han sig att personligen åka och hämta materialet för att det skulle finnas på plats dagen därpå.
   – Det gäller att kunna lösa problem snabbt för kunderna och vi ger allt för att våra kunder, nya som gamla, ska trivas hos oss.

2014-09-26