Svenskarnas intresse för campingliv växer för varje år och husbilsförsäljningen ökar hela tiden. För dig som planerar en sommar ute på vägarna är det hög tid att redan nu börja planera för service av din husbil.
Cityverkstan Bilcentralen har en rymlig verkstad helt anpassad för både husbilar, bilar och motorcyklar. Servicen är snabb och priserna fördelaktiga, och man är i princip ensam i Skellefteå om att ta sig an just husbilar. Tjänsterna är mycket efterfrågade, enligt Stefan Nordin som driver verksamheten på Norra Järnvägsgatan i Skellefteå. Han betraktar därför satsningen på husbilar som en investering inför framtiden.
– Vårt mål är att göra det lätt och roligt att äga en husbil och vi har därför tagit fram skräddarsydda paket, berättar han.
För dig som kör kortare sträckor finns ett basservicepaket för genomgång inför husbilssäsongen. Något som Stefan verkligen rekommenderar att man satsar på.
– Det är inte särskilt roligt att bli stående längs vägen med en strejkande bil mitt i semestern.
För husbilsfantasten som kör längre sträckor finns ett fullservicepaket som utförs helt enligt biltillverkarens instruktioner. Motor, hjulupphängning, batteri och belysning är exempel på sådant som noga kontrolleras. Säkerheten granskas noggrant och byte av oljefilter, motorolja och övriga slitagedetaljer ingår också i paketet.
– Vi fixar även AC:n och kan åtgärda eventuella tvåor från besiktningen, berättar Stefan.
Cityverkstans servicepaket är som sagt mycket efterfrågade och med en bil i full kondition är du redo för en härlig semester.
Dags att serva hojen
Högsäsongen för husbilar sammanfaller som bekant med motorcyklisternas dito. Därför är det en god idé, för alla som helst tar sig fram på två hjul, att även lämna in sin mc för service och allmän genomgång. Stefan själv kör motorcykel sedan ungdomsåren och du kan därför vara försäkrad om att din ögonsten befinner sig i trygga och erfarna händer.
– Egentligen är det bäst för motorcykeln att man gör den årliga servicen på hösten eftersom den mår bäst av att stå under vintern med ny olja, men om man missat det är det absolut ingen fara, försäkrar Stefan.
Cityverkstan Bilcentralen tar emot de flesta förekommande märken. Utöver traditionell service byter verkstadens erfarna och skickliga mekaniker bland annat däck, drivpaket och hjullager.
Din bil är i trygga händer
Stefan Nordin älskar bilar. Ända sedan barnsben har motorer varit hans allra största intresse.
– Väldigt ofta kan jag höra hur det står till med bilen redan när den kör in på parkeringen här utanför, ler Stefan.
Det finns inte mycket som denne yrkesman inte har sett eller hört och det är få problem som han, tillsammans med sina skickliga kollegor, inte har möjlighet att åtgärda.
Många kunder väljer att överlåta besiktningen åt Cityverkstan. Bilen servas inför besiktning och fel åtgärdas inför eventuell återbesiktning. Det här är en populär tjänst och en service som verkligen underlättar människors ofta hektiska vardag.
– Man vet ju själv hur svårt det är att få ihop livet med arbete, familj och fritidsintressen. Det är ingen som direkt älskar att besiktiga bilen, så det känns fint att kunna erbjuda våra kunder en sådan tjänst, ler Stefan.
Han tar emot de vanligast förekommande bilmärkena för service och reparation och han garanterar naturligtvis ett fackmannamässigt utfört arbete, helt i enlighet med tillverkarens detaljerade instruktioner. Detta gör att du som fortfarande har fabriksgaranti kan lämna din bil hos Cityverkstan utan att riskera påföljande inskränkningar i garantin.
Man använder sig av marknadens bästa utrustning för felsökning av bland annat elektronik, avgassystem och bromsar och du kan vara förvissad om att din bil är i tryggt förvar.
Alltid en öppen kunddialog
För Stefan Nordin är det kundens förtroende som är verksamhetens nav. Han är mån om en rak och öppen kommunikation och lämnar aldrig tillbaka en bil utan att noga ha gått igenom vad som åtgärdats och hur det gått till.
– Ibland hittar vi nya fel på bilen medan vi arbetar med den, och då är det extremt viktigt att kunden förstår och godkänner de extra kostnaderna, säger Stefan bestämt.
Eftersom många lekmän har svårt att förstå sig på motorer händer det inte sällan att han sitter ner tillsammans med kunderna och ritar och förklarar.
– Att lösa kundernas problem och se till att de är nöjda när de går härifrån är något av det allra roligaste med mitt arbete och det går inte att överleva i en liten stad som Skellefteå om du inte sätter kundernas förtroende i första rummet, förklarar Stefan.
Efter så många framgångsrika år i en så konkurrensutsatt bransch är detta något som Stefan Nordin uppenbarligen har lyckats med.