Dela artikel

Coachning som garanterar jobb

Den som letar efter en yrkesutbildning som kan öppna dörrarna för drömjobbet, bör vända sig till Jobblotsen. Företaget har under flera års tid hjälpt åtskilliga personer att framgångsrikt komma ut i arbetslivet.

De som har avklarat inträdesprov för en utbildning och uppfyller de formella kraven är oftast ivriga att påbörja sina studier. När man blir antagen till en utbildning, har man kommit ett steg närmare sin framtida karriär. Hos Jobblotsen i Nacka påskyndas den processen maximalt.
   – Vårt sätt att rekrytera och utbilda sökanden skiljer oss från andra, eftersom vi har ett nära samarbete med företag som är i behov av personal. Tillsammans kartlägger vi vilken kompetens som behövs innan vi påbörjar rekryteringen, förklarar Wadih El-Achkar, som driver Jobblotsen.

Han ger exempel på hur processen kan se ut vid rekrytering av personer till ett bussbolag. Först får kandidaterna göra ett teoriprov för B-körkort samt övningsköra, därefter hålls en gruppintervju följd av enskilda intervjuer och en hälsoundersökning. De som klarar testerna får börja utbildningen.
   – Alla våra utbildningar är kopplade till jobb. Den som slutför sina studier blir anställd av det företag som efterfrågade resursen från början. Jag brukar säga att vårt arbetssätt är en blandning av svensk struktur och libanesisk affärskultur, mina två hemländer. 

Företagaren har väl upparbetade relationer till både stora och små företag som letar efter personal med någon form av yrkesutbildning.

Wadih är före detta kommun- och näringslivschef, som framgångsrikt har hjälpt åtskilliga SFI-elever att få jobb. Många elever som anställs och utbildas via Jobblotsen har precis avklarat sina svenska studier.

Tanken är att alltid kunna anpassa tjänsterna efter individens specifika behov och företagens förutsättningar, det är då man når den optimala matchningen enligt honom.
   – Många har som målsättning att lära sig svenska, men hur de gör det är egentligen sekundärt. Jag tycker att skolorna måste vara mer stödjande och närvarande i vardagen, snarare än erbjuda katederundervisning åtta timmar om dagen. 

Enligt Wadih fungerar yrkesutbildningar oftast som stödjande.
   – Min önskan är att de ska bli fler.

2014-11-06