Dela artikel

Där hav möter land

Amfimarin är företaget som jobbar vattenvägen. De bogserar och löser sjötransporten där bil inte är ett möjligt alternativ. Både ute i Skärgården och i Mälaren finns det dessutom många entreprenadjobb som bäst görs från vatten. Målet är att vara en kompetent partner just där: I gränsen mellan hav och land. – Allt som har med vatten att göra tycker vi om, säger Sebastian.

För Sebastian Brunes är skärgården ”hemma” och han har sysslat med båtar i hela sitt yrkesverksamma liv. Han är civilingenjör i skeppsbyggnad och efter KTH-studier, jobbade han på Försvarets materielverk och ett företag i marin entreprenad i totalt 14 år.

För två år sedan ville han testa sina egna vingar som han själv uttrycker det och idag har han sju anställda, tre färjor och en bogserbåt. 

Företaget har sin bas på Värmdö, söder om Oxdjupet vid farleden för alla stora färjor som går mot Finland och Åland. 


Amfimarin tar sig an både större och mindre uppdrag. De transporterar lastbilar och gods ut till skärgården vid byggprojekt men genomför även egna entreprenader och rivningsarbeten. De bärgar även fartyg som sjunkit. 

I stort sett utför de alla uppdrag där transporter behöver lösas vattenvägen istället för bilvägen eller där man behöver arbeta från flytande plattformar. 


        – Det är ett uttalat mål för hela Mälarregionen att använda vattenvägarna. Man vill få bort trängseln från bilvägarna och minska koldioxidutsläppen.


Amfimarins färjor används för olika ändamål. Färjan ”Belinda” har till exempel i flera år använts för att köra återvinningstransporter åt Värmdö kommun och ”Duncker” kör skytteltrafik med lastbilar mellan Hässelby och ett tunnelbygge på Lovön. Under sommaren har de köpt in ytterligare en färja, som de nu jobbar för fullt med att gå igenom och rusta, så att man inom ett par veckor kan ha den i bruk. 


Förutom att bogsera, bärga och transportera åt andra gör de också lite större brygganläggningar och lägger ut flytbryggor. Målgruppen är i första hand byggföretag, men man har även kunder inom den egna branschen och gör jobb åt privatpersoner. Dessutom jobbar Amfimarin för myndigheter som Stockholms Stad och Kronofogden.


Idag är de en relativt liten aktör på marknaden men fördelen med det är att de kan ta snabba beslut, vilket många gånger kan behövas. 


I Sebastians framtidsvision ingår fler och större komplexa projekt exempelvis fartygsbärgningar - en typ av utmanande uppdrag där han får nytta av sin tekniska kompetens, praktisk erfarenhet och inte minst uppfinningsrikedom.


        – Vi har kompletterat vår flotta med en bra pråmekipage för tyngre lyft och större entreprenadjobb, men vi är inte mer än tio anställa, då blir företaget för stort.


Att hitta lösningar på problem är något som driver Sebastian och hans anställda. Genom civilingenjörsstudierna har han lärt sig mycket om hållfasthetslära och stabilitet både i vatten och på land.


         – Det är en styrka som inte alla konkurrenter där ute i skärgården har. Jag drivs mycket av att få hitta lösningar på saker som andra tycker är svåra. Vi är en bra partner att diskutera lösningar med, och sedan kan vi också utföra jobben eftersom vi har bra resurser och ett stort nätverk. 


2019-10-15