151040-maggansSalonger

Den glada frisörsalongen

Med glädje och stort kunnande har frisörerna på Maggans Salonger i Gävle klippt, stylat och i princip gjort allting som kunderna önskat sig när det gäller hår. Det vinnande konceptet är förtroende, kunnande och mycket skratt.

I snart 40 år har Maggans Salonger varit ett ständigt inslag i Gävle. Från början fanns fem salonger men i dag återstår en salong, som ligger otroligt högt i kurs bland lokalborna. Maggans Salonger attraherar både stamkunder som nya kunder, vilket inte känns förvånande med tanke på den breda kunskapsmängden som ryms under ett och samma tak.
   – Vi är totalt sju frisörer och alla har gesällbrev, vilket innebär att man har tagit yrkesprovet. Det finns många salonger som inte har gesäll, men vi anser att det är en oerhört viktig certifiering för branschen, säger Anna Larsson.
   En av salongens anställda är både frisör och nagelteknolog, som nyligen blev klar med sin utbildning.

Glädjen smittar av sig
Salongens framgångar handlar inte enbart om personalens stora kunnande, det handlar även om arbetsglädje enligt flera anställda på Maggans Salonger.
   – Det är aldrig stelt hos oss och vi tar verkligen hand om alla. Vi älskar att klippa alltifrån barn till pensionärer, våra frisörer ser till att få fram de bästa egenskaperna hos varje kund, oavsett ålder, säger Anna Larsson.
   Annas kollega, Helena Tegelberg, håller med.
   – Det är viktigt att våra kunder känner sig välkomna hos oss. Vi anpassar vårt arbete efter besökarnas önskemål och hjälper till att hitta rätt frisyr åt de kunder som önskar det.

Kundnöjdheten är A och O
Salongens framgångar fortsätter även om Maggans Salonger inte aktivt jobbar med marknadsföring, de har ett något annorlunda sätt att sprida ordet om en av Gävles äldsta frisörsalonger.
   – Vår absolut bästa marknadsföring är mun till mun-metoden, och det är så vi vill ha det. Därför rear vi inte ut oss. Kunderna ska komma till oss för att de vill det och för att de tycker att vi är duktiga, det är vår filosofi, säger Anna Larsson.

Det viktigaste är att de kunder som kommer till salongen blir väl omhändertagna och alltid känner sig nöjda. Det är därför salongen just nu jobbar på att bli en så kallad 5 star service-salong.
   – Vi är duktiga på att lyssna på kunderna och deras önskemål. Det händer väldigt sällan att vi får göra om något jobb eller att kunderna inte är nöjda. Vi går ned på kundens nivå och försöker förstå vad de vill ha så att det blir rätt. Vi lyssnar, säger Maria Blom som är en av salongens frisörer.

2015-02-04
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies