Dela artikel

Den moderna byskolan

På Västanbyns Skola i Sandviken satsas det stort på både kunskapsinhämtning och fysisk aktivitet. Lärarna utgår alltid från individens förutsättningar, oavsett om det gäller att lära denne matematik, språk, cykling, simning eller något annat ämne.

Skolan arbetar med matematiklyft, vilket innebär att vi arbetar mer laborativt med uppgifterna.
   – För att det ska bli mer konkret för eleverna gör vi praktiska uppgifter och mäter olika avstånd ute på gården. Vid varje höststart bakar vi dessutom en tio meter lång tårta, vilket eleverna tycker är kul, säger Maude Wiklund-Andersson, rektor för Västanbyns Skola i Sandviken.

En förutsättning för att klara av matematiken och andra ämnen är att kunna läsa. Därför har hela kommunen dragit igång ett projekt kring språkutveckling, där lärarna ska fortbildas inom utlärningen av ämnet.

Rörelse gynnar inlärning
Men det är inte bara teoretiska ämnen som står i fokus på skolan. De stora ytorna på gården inbjuder till mycket rörelse, såväl arrangerad som fri sådan.
   – Vi satsar mycket på hälsa och idrott. Varje nytt läsår anordnar vi en höstutflykt, springer skoljoggen, åker skidor och ordnar fotbollsturneringar.

Målsättningen är att alla elever ska kunna simma och individanpassar undervisningen efter varje elevs behov.
   – Det är något hela Sandvikens kommun arbetar aktivt med, förklarar Maude.
   Som om inte det vore nog arrangerar skolan fler saker för att motivera eleverna på olika sätt. Varje vecka hålls storsamling med sång och diskussion kring olika teman.

Bästa skribenten belönas
Elevens val hålls under en koncentrerad vecka varje termin och via det nyinstiftade Astrid Lindgrensstipendiet får ett par elever varje år pris för bästa text.
   – Alla elever i mellanstadiet som vill får lämna in en text. Därefter väljer en jury ut de tre bästa som vinner varsitt presentkort att köpa en bok för. Dessutom har alla elever egna datorer och förskoleelever surfplattor.

Maude trycker på det viktiga i trygghet och att alla elever ska trivas på skolan. I de två fritidshemmen har stora satsningar gjorts för att personalen ska få möjlighet att bedriva pedagogisk verksamhet och inte bara en förvaring av barn.
   – Förskolegrupperna fördelas per ålder, de yngre ska känna sig trygga och äldre vilja vara kvar här på eftermiddagarna i stället för att gå hem själva.

2014-11-18