Skärmavbild 2025-05-16 kl. 11.26.29
3-5 min lästid

Den plötsliga ökningen av escape rooms och popup-äventyr

Människan hittar alltid nya källor till underhållning. Individuellt finns det gott om alternativ, men för att hitta stunder av gemenskapen i grupper - där alla kan vara med, finns det begränsade valmöjligheter. Därför har så kallade popup-äventyr och escape rooms snabbt funnit en marknad. Flera företag, och även organisationer, har börjat erbjuda möjligheten för grupper att delta i aktiviteter som är både utmanande, utvecklande och som skapar välfungerande grupper.

Vad är ett Escape Room? 

 

De flesta spelen med Escape Rooms tar tio minuter att förklara. Oftast är alla nybörjare, då stationerna för att få fram ledtrådar skiljer sig väldigt mycket åt. Sedan är standardtiden för att komma ut ur rummet en timme. Vissa som går hard corekan hålla på betydligt längre, hela helgen rentav. För det finns vanligtvis två sorters eldsjälar i spelen. De som planerar och syr ihop alla utmaningar - och de som löser problemen. Upplevelsen blir uppslukande och ibland är inte det viktigaste vad man gör. Utan att man gör saker tillsammans. Att vinna tillsammans skapar band som är svåröverträffade. Om det så är att lösa gåtor instängda i ett rum mot andra lag, eller håva in jackpotten och kanske förändra livet på ett ögonblick i ett casino på nätet så finns det starka incitament att vinna samt att det finns många underhållningsalternativ som får människor att uppleva speciella stunder tillsammans. Att spela onlinespel är en digital form, att stänga in sig i ett Escape Room är ett annat - men det går också att blanda in ett av världens mest populära nöjen genom alla tider - nämligen att spela tillsammans.

 

Just tillsammans är hela meningen med detta, vanligtvis är lagen tre till fyra personer, men i vissa av de Escape Rooms som på senare tid dykt upp går det utmärkt att vara upp till sex personer i ett lag. Vissa har en åldersgräns på 15 år för att delta. Om någon skulle råka ha klaustrofobiska drag finns det ingen anledning till oro. Rummen är inte låsta i verkligheten. Det går alldeles utmärkt att ta sig ut när man väl önskar, låsen är imaginära och kan vara väl så påfrestande när stressen kickar in. Åtminstone är det standard. Escape Rooms kan nämligen ha olika teman och det är inte ovanligt att skräck är ett sådant - ämnat att pumpa igång adrenalinet hos deltagarna. 

 

Escape Room kan låta dramatiskt, inte minst i dessa krigstider i Europa, men är i själva verket ganska oskyldigt. I grund och botten handlar det om ett spel där en grupp människor, som oftast tävlar i lag, blir inlåsta i ett rum tillsammans med deltagare från andra lag. I rummet väntar en rad olika uppgifter, som gåtor, pussel och annat- som i sin tur ger ledtrådar som gör det möjligt att fly rummet på den timme som brukar vara avsatt. Det gäller bokstavligen att fly rummet först.

Vad och vilka spel kan man förvänta sig? 

Exempel på spel kan vara Zombie Outbreak, Soviet Spy Mission, Zodiak Killer och Prison Break. Många som testat för första gången drar parallellen med TV-spel. Fast på riktigt. Ett sätt att umgås bortom skärmar, men få samma kick som vid exempelvis onlinespel. Många av de som erbjuder Escape Rooms lyfter teambuilding.

När deltagarna under pressade, men ändå underhållande, former måste arbeta tillsammans och lösa problem skapas det starka band mellan människor. Det blir någonting helt annat än att bowla, knäppa en öl och äta nachos tillsammans.

 

Hur som helst. Gällande Escape Rooms har trenden blivit så populär att det öppnat kedjor i olika städer som erbjuder olika former av spel. Det sprider sig snabbt.

Och just nu är det ingen större konkurrens mellan kedjorna. Det är snarare så att de rekommenderar varandra för att hjälpa fler att upptäcka Escape Room.

 

Hur ser utvecklingen ut? 

Nästa steg i evolutionen kanske blir att det skapas lag som tävlar regelbundet Escape Rooms. Redan idag finns det kärngrupper med spelare som reser runt mellan städer och bockar av olika etablissemang. Och vem vet. Några generationer bort kanske det är en OS-gren inom E-sporten som knackar på dörren och detta är en slags fysisk variant av samma sport.

 

En “kusin” till Escape Rooms är pop up-äventyr. Det är i grund och botten tillfälliga, oftast kortvariga, äventyr av EscapeRoom-karaktär, som dyker upp på platser som gallerior, mässor eller andra lokaler under en väldigt kort tid. Premisserna är oftast desamma. Det gäller att lösa uppgifter på utsatt tid och oftast tävlar man i lag. Pop up-äventyr äger oftast rum utomhus och det gäller för deltagarna att upptäcka och utforska olika platser. Ibland till fots, men ibland med cykel, bil eller till och med med bil som nyttjande fordon.

 

Dessa pop up-äventyr kan man hitta på allt från flygplatser till strandmiljöer, i camping-sammanhang, i köpcentrum eller på gågatan där en en lokal är mitt emellan två hyresgäster. Även på barer blir det populärt med pop up-äventyr som skapar en aktivitet i en oftast väldigt glad omgivning.

 

Inte sällan har företag valt dessa pop up-äventyr som ett sätt att marknadsföra produkter eller varumärken. Att få en kund att aktivt och med glatt sinne kunna upptäcka ett varumärke samtidigt som de får underhållning är något av en reklamares dröm. En marknadsföringsjackpot som flera av världens största varumärken de senaste åren insett. Därför kan man ibland se stora globala företag dyka upp på oväntade håll i små lokaler, eller på tågstationer och i gallerior, med möjligheten för allmänheten att vinna produkter och annat genom att integrera med dem på sina egna villkor.

 

Ett exempel på det är företag som erbjuder gratis laddningar mobiltelefoner under stadsfester och medan användarna laddar sina mobiltelefoner erbjuds de att spela fysiska spel, bygga lego eller lösa gåtor med priser i potten. På en halvtimme får företagen en nöjd kund, sitt varumärke exponerat på ett positivt sätt och om kunden vill ha med sig en produkt hem - samt ett minne av en fin stund vilket är det mest värdefulla av allt.

 

2025-05-16
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.