Dela artikel

Det personliga mötet

I hjärtat av centrala Karlstad hittar man klädbutiken Dorthea. Här finns många plagg av god kvalitet, som är noga utvalda från olika leverantörer och har ett bra pris. Förutom det möts man också av en enorm service och ett stort engagemang.

Medan samhället digitaliseras allt mer och många av de mindre, personliga butikerna försvinner då större köpcentrum och nätbutikerna tar allt större plats, finns det de som satsar på mindre, unika butiker med en service som blir alltmer sällsynt idag.  


      – Jag tror att människor snart kommer att börja sakna de mindre och personligare butikerna och vill man ha ett levande centrum måste man besöka det som finns. Min största styrka till skillnad från nätbutikerna är att jag kan förmedla en känsla med butiken, säger Marie Dorthea Näsman som driver Dorthea.


Marie har jobbat i butik ända sedan hon var 14 år och vet vad den personliga servicen betyder.  Efter att har jobbat tio år i branschen och även pluggat konsthistoria i Oslo, öppnade hon Dorthea i Drammen, Norge som är hennes hemstad. 


       – Jag skulle egentligen jobba inom konst och tog en liten paus och då bestämde jag mig för att öppna en egen butik.

Kort därefter mötte hon kärleken i Karlstad. Hon stängde butiken i Norge och flyttade till Sverige och i december i fjol slog hon upp dörrarna till Dorthea på nytt men det här gången i Karlstad.


Hon hade innan dess jobbat som butikschef på en annan butik i Karlstad, vilket gjorde att hon lärt känna både staden och kunderna. Det var också där som hon förstod vilket utbud som saknades. 


        – När kunderna kom och frågade efter artiklar som vi inte hade, försökte jag hänvisa dem till andra butiker men de sakerna fanns inte i stan och det var då jag insåg att jag kunde ta upp butiken som jag hade i Drammen och sedan addera det som verkade saknas i stan. 


Till butiken köper Marie endast in få likadana plagg eftersom hon vill kunna erbjuda kunderna exklusivitet, då det är en del av hela grundidén till butiken. 


        – Vi vill kunna förnya oss ofta och det kommer nya plagg till butiken 2-3 gånger i veckan. Här kan man handla lite annat än sådant som finns hos dom stora kedjorna och utan att det behöver vara dyrt.


 Hon använder sig av leverantörer där hon inte behöver köpa stora volymer och där det känns att plaggen är av bra kvalitet. 


         – Jag frågar aldrig kunden hur det går när de står i provrummet, utan frågar istället hur det känns när de har plagget på sig. 


Till butiken kommer många stamkunder. Hit kommer många för att gå runt och florera lite bland kläderna, utan för den sakens skull handla.


          – Jag vill att folk ska komma in och känna att de i lugn och ro kan gå runt och titta. Köper de inget den gången kommer de kanske tillbaka en annan dag.


Hennes skyltfönster uppdaterar hon flitigt, här går många kunder förbi och ser vad som finns i butiken just då. Hon använder sig också till stor del av sociala medier för att nå ut till potentiella kunder som finns över hela Sverige, eftersom hon även tar emot beställningar. 


I butiken har hon allt från koftor, blusar och kjolar till väskor och håraccessoarer. En storfavorit bland kunderna är hårbanden från Noma i Norge. Till största del består hennes butik av basplagg med en tvist men hon har också börjat ta in del festkläder.  

Marie brinner verkligen för sin butik och att kunna möta och hjälpa kunderna som kommer in. 


         – Det är en livsstil att ha en butik. Det är en härlig stämning och jag tycker verkligen om att jobba med det här. Min morfar hade en butik när jag var liten och han hade extremt hög servicekänsla och det har nog följt med mig, avslutar Marie 


2019-10-21