Carolina Gynning
Under ytan av en passionerad och strukturerad entreprenör.
Namnet Beardmonkey är en översättning av vad som från början var en skämtsamt menad förolämpning vänner emellan.
– Vi spelade hockey ihop och brukade kalla varandra för skäggapa, ler Alexander Svenningsson som driver Beardmonkey tillsammans med Markus Ahlgren.
De två barndomsvännerna grundade Beardmonkey för drygt två år sedan och sedan dess har företaget vuxit kraftigt.
– Innan vi drog igång hade vi tagit ett amerikanskt varumärke för hårvård till Sverige men med Beardmonkey ville vi göra något helt eget, berättar Alexander.
Beardmonkeys skäggvårdsprodukter tas fram i nära samarbete med barberare. Alla nyheter testas i minst fyra månader innan de lanseras, förklarar Alexander. Beardmonkeys skäggoljor upplevs som mindre feta än andra och doftar unikt och mycket gott. Tre doftserier har utvecklats - Sweet Tobacco, Licorice och Orange/Cinnamon.
– Vi har använt oss av både manliga och kvinnliga testgrupper när vi tagit fram dofterna. Samma metod har använts vid utvecklingen av logotype och förpackningsdesign. Både män och kvinnor uppskattar snygg design på badrumshyllan, menar Alexander.
I dag består sortimentet av betydligt mer än produkter för skäggvård. Här finns bland annat kläder, väskor, produkter för både hår- och hudvård samt inom kort även parfym. Samtliga med den kaxigt vänliga utstrålning som gjort Beardmonkey till ett varumärke att räkna med.
Sponsrade artiklar
Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.