Dela artikel

En lysande stjärna på skolhimmeln

Hur kan något som är bra bli ännu bättre? Det är utmaningen Raija Ikonen stått inför under sina två år som rektor på Enbacksskolan i Stockholm. Med sin långa erfarenhet inom skolväsendet har hon en konkret och framgångsrik plan som redan visat resultat.

När Raija Ikonen tog över som rektor på skolan ställdes hon inför en av sitt livs största utmaningar. Hur skulle hon lyckas göra en redan välfungerande skola ännu bättre?
   – Ibland är det lättare att börja med något som behöver åtgärdas. Är allting däremot bra från början blir arbetet spännande på ett helt annat plan.

Under de senaste två åren har Raija satsat på att förstärka den specialpedagogiska kompetensen på skolan, samtidigt som hon har skapat arenor för spridning av den höga interna kompetensen som skolans personal besitter. En systematisering av den kollegiala undervisningsutvecklingen lyfter fram och sprider de framgångsrika metoderna inom hela skolan.

Öppet klimat leder till utveckling
– En av de viktigaste bitarna för en framgångsrik skola är det kollegiala lärandet. I och med att vi har mycket personal, kan de ge varandra feedback och presentera förbättringsförslag.

Det gör att undervisningskvaliteten höjs, vilket gynnar alla på skolan. Det är också givande för personalen att ha det här bollandet.
   – Det handlar att hela tiden utveckla samverkansformer. Om man har ett gott samarbete mellan personalen kommer även eleverna att gynnas.

Alla siktar mot samma mål
Raija berättar att allt personalen gör på skolan, oavsett om det gäller lärare eller kökspersonal, vävs in två av skolans nyckelord; kunskapsresultat och normer och värden.
   – Alla bidrar till den enskilda elevens utveckling. Det är målet med det hela. Det är något vi lyckas bra med och vill lyckas ännu bättre med i framtiden.

Det finns även andra, mer smakfulla, förmåner på Enbacksskolan. De flesta eleverna känner sig nöjda med tillagningsköket, som alltid serverar god mat av färska råvaror.

Aktiviteter stärker gemenskapen
– Vi satsar även på friluftsliv, för att eleverna ska kunna njuta av den svenska naturen.

Skolan anordnar lägerskola för årskurs 5 och Skärgårdsliv för årskurs 9, något som stärker teamkänslan. Även skidresor, paddling, isfiske, vandring och en rad olika utflykter arrangeras, men i slutändan handlar hela skolgången om att skapa rätt förutsättningar för eleverna.
   – Vi är en lysande stjärna på Stockholms skolhimmel. Vi vill utveckla metoder och arbetssätt, så att allt det goda som finns här kan spridas över hela vår skola. Det ska få alla elever att nå sin fulla potential, ge alla en stadig grund att stå på för att kunna nå sina drömmar, avslutar Raija Ikonen.

2014-11-26