161088 FG
161088 FG0
161088 FG1
161088 FG2
161088 FG
161088 FG0
161088 FG1
161088 FG2

En musikalisk och mångkulturell mötesplats

I Farsta grundskola möts elever från hela världen. Med sång på schemat, tydlig lektionsstruktur och internationellt solidaritetsarbete som specialitet skapar man en skola för alla.

Farsta grundskola består av flera skolor som till hösten 2017 kommer att bli en gemensam enhet i Farsta gymnasiums nyrenoverade lokaler.

Men redan nu har den nya skolan börjat användas av Adolf Fredriks musikklasser. Här har man nämligen öppnat en filial till innerstadsskolan för att musikelever från söderort inte ska behöva resa så långt.

Trots att musikverksamheten, som är för elever i årskurs 4–9, är nystartad är söktrycket hårt, menar rektorn Wolfgang Johansson.

– Även skolans övriga elever kommer att få glädje av de nya musikklasserna. Sång ska bli ett permanent inslag även på deras schema och vi ser på musiken som ett kitt, något som förenar oss, förklarar han.

I Farsta finns en stor flyktingförläggning och drygt hundra nyanlända barn går i Farsta grundskola.

– Här talas mer än 50 olika språk, något som vi är mycket stolta över, förklarar Wolfgang.

Då skolans elever kommer ifrån så många olika platser och har så unika livserfarenheter är skolans inriktning mot internationell solidaritet och allas lika värde en naturlig följd.

– Vi ingår bland annat i ett samarbetsprojekt kring livet på Afrikas största soptipp. Nu senast har eleverna samlat, slagit in och skickat julklappar till barnen som bor där, berättar Wolfgang.

Utmärkande för Farsta grundskola är den eftermiddagsundervisning man erbjuder elever som behöver extra stöd. Varje måndag till och med torsdag fram till klockan 19.00 har eleverna möjlighet att få extra undervisning i skolans lokaler.

– Det är en oerhörd populär verksamhet som bidrar till att våra elevers resultat stadigt ökar och vi är stolta över att kunna erbjuda dem detta, säger Wolfgang, som tycker att den kommunala skolans insatser ofta går allmänheten förbi.

För att rusta sina elever inför framtiden arbetar man intensivt på flera olika sätt. Matematik, svenska och språkutvecklande arbetssätt i alla ämnen är sedan flera år tillbaka fokusområden. Man är mycket nöjd med den gemensamma lektionsstrukturen.

Varje lektion börjar och slutar alltid på samma sätt. Lektionens innehåll och mål görs tydlig för eleverna och passet avslutas med utvärdering och framåtblick. En modell som används från förskoleklass till årskurs nio.

– Vårt arbete präglas av att vi hela tiden försöker skapa den bästa skolan för just våra elever, avslutar Wolfgang.

2016-01-29
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies