193050 AHM1
193050 AHM3
193050 AHM1
193050 AHM3

Engagemanget för klienten är A och O

Advokat Helena Mellström driver egen byrå med inriktning mot brottmål, vårdnadsärenden och asylrätt. Med lång erfarenhet av arbete med brottsoffer är hon expert på att bistå människor som hamnat i svåra livssituationer.

      Efter att i flera år ha verkat som anställd driver advokat Helena Mellström numera Advokatbyrån Helena Mellström. För Helena är det engagemanget för klienten som utgör själva kärnan i yrket.  Att klienten känner förtroende för sitt ombud är avgörande för hur väl hon som advokat ska kunna representera sin klients intressen. 

       – Eftersom relationen mellan mig och min klient är avgörande för hur väl jag ska lyckas med mitt uppdrag måste jag se till varje klients enskilda behov och ge dem den tid och den tillgänglighet som just de behöver, förklarar Helena Mellström. 

       Som målsägandebiträde bistår Helena människor som utsatts för brott. Ett målsägandebiträde bekostas av staten och har som uppgift att tillvarata den målsägandes intressen. Från det att brottet polisanmäls och till dess att dom eventuellt faller, ska det juridiska ombudet finnas med som ett stöd på vägen för sin klient. Helena berättar att många människor frågar henne om det verkligen är värt att polisanmäla det brott man utsatts för. En högst legitim fråga eftersom man som brottsoffer befinner sig i en utsatt situation i vilken många känner oro. Att våga göra en polisanmälan innebär att målsäganden stått upp för sig själv, trots att den kommande processen kan vara jobbig, menar Helena.

       – Jag finns med hela vägen och ser till att min klient alltid är väl förberedd och insatt i vad som kommer att ske härnäst, försäkrar hon. 

Utöver sin specialitet mot brottmål har Helena även erfarenhet av vårdnadstvister. Det vill säga när föräldrar vid separation inte kan komma överens om vårdnad, boende och umgänge för de gemensamma barnen. Helena förklarar att hon som advokat förvisso företräder sin klients intressen men att det är lagens uppgift att alltid sätta barnens bästa i första rummet. 

       – Vi måste alltid fråga oss hur den föreslagna lösningen är det bästa alternativet för barnen, säger Helena. 

Många gånger kan föräldrarna komma överens utan att gå till domstol.

       – Jag erbjuder en kvarts kostnadsfri rådgivning per telefon och i väldigt många fall räcker dessa minuter för att föräldrarna själva ska komma vidare. Om en samförståndslösning inte är aktuell bokas ett möte in så snart som möjligt, avslutar Helena. 

2019-04-25
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies