Dela artikel

Enkla lösningar på komplexa problem

Allt fler företag skaffar sig större nätverk, avancerad teknik och smarta internetlösningar, vilket har ökat säkerhetskraven genom åren. Det svenska företaget Simplified Networks Nordic erbjuder skräddarsydda tjänster och lösningar som förenklar din vardag.

Simplified Networks Nordic på Vaxholm i Stockholm har bråda dagar, då många företag och privatkunder inom huvudstadsområdet kontaktar dem för hjälp inom IT och teknik. Teamet utmärker sig lite extra genom att samtidigt hålla i utbildningar samt workshops för eller åt sina kunder.



– Vi erbjuder enkla lösningar på komplexa problem, inleder grundaren Johan Sundström. 
Han har arbetat med support, installation, utbildning och nätverk sedan 2003 och driver nu framgångsrika Simplified Networks Nordic, vars fokus ligger på installation och mätning av trådlösa nätverk, kameraövervakning, nätverk, support, lagring och digital skyltning.



– Vår filosofi är enkel, vi vill hjälpa våra kunder att hantera det vardagliga arbetet med IT. Det ska vara enkelt att jobba med det som användare, säger Johan, som äger ett enormt intresse för teknik och är otroligt grundlig, analytisk och pedagogisk i sitt arbete. 


De flesta kunder upplever att det främst är placering, planering, mätning och slutverifiering av trådlösa nätverk som är svårast. Det krävs en hel del teknisk kunskap för att slutresultatet ska bli optimalt.



– Mitt uppdrag bygger på att ta fram skräddarsydda lösningar som passar den enskilde kunden. Jag väljer enbart produkter som jag själv skulle ha valt vid en installation, säger Johan Sundström. 
Att han verkligen älskar sitt jobb blir uppenbart när han börjar prata om problemlösning. Han förklarar att vissa incidenter kan ta kunden flera timmar eller dagar att försöka klura ut, medan Simplified Networks Nordic löser det på några minuter. Att kontakta företaget spar med andra ord kunden både tid och pengar. För tillfället fokuserar teamet på att lösa återkommande problem med trådlösa nätverk. Allt för att kunden, som har inhandlat ett dyrt system, ska slippa en onödigt krånglig installationsprocess.



– Det ska upplevas som enkelt för kunden, medan vi i själva verket löser ytterst komplexa problem bakom kulisserna, avslutar Johan Sundström. 

2015-04-15