Shafik Makram, som driver Luxia, var inte imponerad av den kvalitet som engångsgrillar, grillkol och briketter i Sverige hade och såg till att göra något åt det. Han började därför importera kvalitetskol från Kina och gav samtidigt de svenska kunderna ett nytt hett alternativ.
– Jag har ansvar för det jag levererar och kan absolut inte fuska med kvalitet. Kunderna köper ju kolen, som inte är gratis, och jag respekterar dem, säger han.
Startskottet gick 2002. I dag förser Luxia såväl handelsbranschen och restaurangbranschen som grossister och detaljhandeln med engångsgrillar, grillkol och briketter. Kunderna finns framför allt i Sverige, men Luxia har även börjat leverera till de nordiska grannländerna.
Under senare tid förser Luxia även grossister med konserver som exempelvis krossade tomater, ananas och kikärtor.
– Det fungerar väldigt bra, men konserverna säljs mest till grossistföretagen.
Även om det går bra för Luxia i dag var det enligt Shafik Makram inte lätt att ta sig in på marknaden när han drog igång verksamheten. Till en början sökte han upp olika restaurangägare och gav dem grillkolsprover.
– När de väl hade börjat använda min kol blev de fast. Kol av hög kvalitet ger glöd utan rök, något som gör stor skillnad för smaken på maten. Du känner skillnad när det är grillat med riktig grillkol, berättar Shafik Makram, som bland annat har väletablerade Grekiska Kolgrillen, Texas Longhorn och Texas Smokehouse som kunder.
Grillkolen anpassar Luxia efter varje kunds verksamhet för att skapa ultimata förutsättningar för respektive sätt att grilla på. Gemensamt för all kol är att den är dryg, det vill säga har lång brinntid och inte innehåller någon luft. Det gör den mycket prisvärd.
Shafik Makram har även själv kvalitetstestat sin kol genom att besöka restauranger vars grossister han levererar kol till och påstå sig vara säljare. Han ville helt enkelt se vad restaurangerna hade för uppfattning om kolet.
– Jag försökte ifrågasätta deras val, men samtliga kunder var nöjda med den kol de använde och vägrade att gå med på att ens prova någon ny sort, säger han.
Kunderna var nöjda till 100 procent. Och det är det enda som Shafik Makram nöjer sig med.