Bonusar bygger lojalitet
Att ha bonusprogram för lojala kunder är ett sätt att uppnå det, som vi ser mycket av i casinobranschen. Genom att titta på hur olicensierade operatörer arbetar med detta kan du få fler användbara tips eftersom bonusar på just casinon är hårt reglerade i Sverige. Med olicensierad menar vi alltså casinon godkända i en annan jurisdiktion än Sverige. I din egen bransch kan det vara fullt tillåtet att använda till exempel avancerade lojalitetsprogram av samma typ som dem du hittar på utländska casinon.
Customer retention - för ökad kundlojalitet
Customer retention är en strategi som handlar om att behålla befintliga kunder och inte bara ha en stor omsättning av spelare. Det är vanligt att spelare vandrar vidare till nya casinon när de förbrukat sin välkomstbonus men det finns mycket att vinna för spelbolag att erbjuda en så trevlig miljö att många känner att de helst stannar kvar.
Detta gäller inte bara inom iGaming utan alla entreprenörer har mycket att vinna på bestående kundrelationer som leder till nya köp. Customer retention handlar också om att erbjuda ett engagerande innehåll och ha genomtänkta strategier för kommunikation med sina kunder.
Ett konkret tips är att använda ett CRM-system som gör det enkelt att automatisera delar av kundkontakten och ge svar skräddarsydda utifrån olika grupper av kunder och deras interaktion med företaget. På så sätt är det möjligt att ge en bra och sammanhängande kundupplevelse.
Diversifiering
Spelbolag använder diversifiering för att minska riskerna och öka intäkterna genom att erbjuda en bred palett av spel, från traditionella casinospel till sportsbetting och e-sport. De kan också diversifiera geografiskt genom att expandera till nya marknader.
Andra entreprenörer kan lära sig av detta genom att utforska olika inkomstkällor inom sitt område och anpassa sin verksamhet till nya trender och kundbehov. Genom att sprida riskerna kan företag bli mer motståndskraftiga och uppnå långsiktig tillväxt.
Utnyttja tekniken till fullo
Casinobranschen har alltid varit beroende av teknologi och de casinon som lyckas bäst drivs ofta av spelbolag som snabbt kunnat omsätta tekniska landvinningar i nya tjänster. Det har handlat om allt från nya lösningar för spel via mobila plattformar till teknologi för live casino.
Idag handlar mycket om att kunna använda AI på ett sätt som skapar värde för kunder samtidigt som det sänker kostnaderna. Laserskärning är en annan teknologi som ritar om kartan för vad som är möjligt, och det finns så många exempel att de flesta branscher berörs.
Skapa ett community
Att skapa ett community är attraktivt för företag då det fördjupar kundrelationer, ökar lojaliteten och genererar värdefull feedback, vilket i sin tur kan driva tillväxt. Casinon skapar communities genom turneringar och sociala medier. Spelbolag utan svensk licens kan ofta jobba med detta mer kreativt, eftersom de svenska reglerna innebär begränsningar för till exempel vinster i tävlingar.
Öka kunskapen genom dataanalys
Dataanalys är en hörnsten i den moderna casinobranschen. Genom att samla in och analysera stora mängder data kan casinon optimera sina verksamheter på flera sätt. På så sätt kan de skapa skräddarsydda erbjudanden, identifiera potentiella risker för spelberoende, optimera spelutbudet och bekämpa bedrägerier. Verktyg som SQL, Python och BI-verktyg används för att bearbeta och visualisera den insamlade datan. Olicensierade casinon kan ibland samla in andra typer av data än svenska eftersom det är ett område som omfattas av regler.