Dela artikel

För en mer hälsosam och välmående arbetsplats

Att värna om sin personal genom att satsa på friskvårdande insatser är lönande på både kort och lång sikt. Matt i kroppen är ett rutinerat företag som erbjuder skräddarsydd friskvård med fokus på massage ute på din arbetsplats.

– Undersökningar visar att investeringar i friskvård lönar sig bland annat i form av ett minskat antal korttidssjukskrivningar, berättar Anna Matti, vd på Matt i kroppen.


Företaget består av sex ambulerande massageterapeuter som utför behandlingar ute på arbetsplatser runt om i hela Storstockholm. Det som kännetecknar en skicklig massageterapeut, enligt Anna, är känslan i händerna i kombination med förmågan att anpassa sig efter människors olika behov. Därför har terapeuterna som hon samarbetar med genomgått en noggrann urvalsprocess.


– Ute på arbetsplatserna dominerar värk i nacke och axlar som vi behandlar och ger kompletterande råd och tips för egenvård av, berättar Anna.


Hon är mån om att arbeta för samverkan mellan friskvårdsbranschens olika terapiformer och rekommenderar ofta sina kunder att söka sig till kompetens inom kiropraktik, naprapati, personlig träning eller ergonomi.


– Alla förlorar på att vi håller för hårt på vår egen del av branschen. Inte minst våra kunder, förklarar Anna.


Det är tydligt att hon brinner för friskvård och människors välbefinnande.


Ytterligare något som hon talar sig varm för är samverkan mellan företagsfriskvård och företagshälsovård, som hon anser, inte konkurrerar med, utan kompletterar varandra.


– Mitt jobb som friskvårdare är att se till att upptäcka och behandla besvär innan de utvecklas till något som kräver sjukvård och sjukskrivning, säger Anna.  


Efter 15 år som massageterapeut och framgångsrik företagare satsar hon nu även på utbildning för andra verksamma eller blivande friskvårdsföretagare. En viktig målgrupp är de som har svårt att få sin verksamhet att gå ihop.


– Utbildningen kommer att behandla hur man startar, driver och utvecklar sitt företag. Det handlar bland annat om nätverkande, marknadsföring, försäljning och organisation, berättar Anna.


Utbildningsverksamheten består av tre delar. En internetbaserad distansutbildning, föreläsningar och seminarier riktade mot skolor samt helgutbildningar på plats. Kanske kan det verka underligt att satsa på utbildning av de egna konkurrenterna, men Anna ser det inte på det sättet.


– Vi är kollegor som arbetar för att hjälpa andra människor att må bättre. Vi behövs allihop och vi har allt att vinna på en blomstrande bransch, säger hon.

2016-08-29