Birgittas Hemtjänst hjälper kunderna med allt de för tillfället inte klarar själva, och hemtjänsten pågår dygnet runt. Det kan vara allt från inköp av livsmedel, matlagning, städning, tvättning och disk till att få sällskap en hjälpa av läkare och fotvårdare.
Birgitta Alvsrud, som grundat och driver företaget, är beteendevetare i grunden. Hon har arbetat 20 år inom vården, varav hälften av tiden som chef över vård och omsorgsboenden. Birgitta har skrivit ett avtal med Stockholms stad om att 75 procent av de anställda måste vara utbildade undersköterskor, och enligt henne trivs personalgruppen med varandra och med sitt arbete.
– Vi har personal som gör det lilla extra för kunden. Det är viktigt att inte hasta iväg, utan att även ha tid att sitta ner med kunden så att denne får lite lugn och ro, menar Birgitta och säger att målet är att alla ska kunna bo kvar hemma så länge som möjligt.
Hos nästan alla kunder lagar personalen maten, med det är kunden som bestämmer vad som hamnar på tallriken.
Företaget har en humanistisk människosyn och ser lika på alla. Birgitta försöker även planera schemat så att samma personer kommer till samma kund i största möjliga mån.
På APT-träffar har personalen möjlighet att prata med varandra och ge varandra tips i arbetet. De har även tillgång till ”ABC” – ett datorprogram där man kan lära sig mer om demens.
För att arbeta hos Birgittas hemtjänst bör man ha undersköterskeexamen, vara lämpad för arbetet samt behärska det svenska språket.
– En värdig äldreomsorg är min vision. Jag vill verkligen att det ska vara mycket kärlek i verksamheten, avslutar Birgitta.