Annika Zimmerman och Linda Engqvist som äger Engqvist och Zimmerman HR Partner startade sitt företag för ungefär ett år sedan och är redan fem anställda.
– Redan efter ett par månader insåg vi att vi själva behövde rekrytera. Vi vill aldrig tumma på kvalitén och det är till stor del en resursfråga. Vi vill kunna ge alla våra kunder lika kvalificerad service och för att kunna göra det måste vi ha resurser, säger Linda.
Företaget hjälper olika organisationer med att få rätt kompetens på plats i form av hjälp att rekrytera, interimslösningar eller konsulter och på så sätt stärka företaget. De är en samarbetspartner med målet och visionen om att tillgodose de behov som organisationen har i form av rätt kompetens eller HR stöd.
– När vi går in och hjälper ett företag med rekrytering eller inom HR så är det inte bara det enskilda uppdraget vi tar oss an utan vi tar ett helhetsgrepp. Vi förstår det stora perspektivet och tänker alltid i stora drag. Vi har örat mot rälsen och får höra vad kandidater har för uppfattning om de företag vi hjälper att rekrytera eller vad den befintliga personalen tycker när vi jobbar med HR frågor. Det gör att vi på ett mycket bättre sätt kan ta oss an problem och hjälpa till att vända negativa trender. Det kan vara bra att se ett företag med nya ögon och vi är den externa partnern som gör det. Att rekrytera kan vara den största satsningen ett företag gör och därför är det oerhört viktigt att de lär känna kunden och visar dem ett stort engagemang, säger Annika.
Företaget har sitt huvudkontor i Karlskrona men tar uppdrag över hela Sverige. Man tror på att vara lokala och känna sin marknad. De anlitas av både små, medelstora och stora företag och deras kundbas är väldigt varierad.
För potentiella kunder som är nyfikna på företaget har företagets talangchef startat en blogg på deras hemsida, som innehåller massor av nyheter, matnyttiga tips och ger inblick i vad som händer på kontoret.
Båda Linda och Annika har stor erfarenhet av branschen och är båda kreativa. De älskar att jobba med människor och att skapa goda relationer. Från start har de hela tiden lagt fokus på att gå sin egen väg och utmana status quo.
– Vi vill inte vara som alla andra. Vårt varumärke har en personlig stil och vi vill vara så personliga som möjligt men ändå hålla det på en proffsig nivå, säger Linda.
Annika fortsätter:
– Vi vill jobba långsiktigt och att alla ska känna sig som en vinnaren när de avslutar en affär med oss. Det ska alltid vara en WINN, WINN, WINN när man anlitar oss!, säger Annika.