Magitaskolan är en resursskola med elever från förskoleklass till årskurs sex. Samtliga har neuropsykiatriska diagnoser och är i stort behov av struktur och individuell anpassning. Specialpedagogik, konsten att göra det svåra enkelt, har en självklar plats varje skoldag.
– För att en verksamhet som vår ska fungera krävs ett samarbete mellan hem, skola och externa stödfunktioner, något som är helt avgörande, förklarar Eva.
För att träna elevernas sociala färdigheter och förbereda dem inför en framtida skolgång gör man ofta utflykter – något som, enligt Eva, är viktigt för att barnen att lära med alla sinnen.
Hon är själv speciallärare i botten och på skolan arbetar både erfarna specialpedagoger, lärare och resurspersoner. Eleverna kommer från hela Storstockholm och kön är lång. Eva skulle gärna vilja erbjuda fler barn en plats på skolan.
– Men det går tyvärr inte just nu. Kvalitet kommer först och det är viktigt att vi kan stå för vår verksamhet, säger hon.
Magitaskolan är beroende av tilläggsbelopp för att fungera. Men att ersättningen för elever med särskilda behov är
så låg är en ständig källa till oro, menar Eva.
Alla elever har stora svårigheter och kräver anpassning in i minsta detalj. Undervisningen sker därför i små grupper med två till sex elever i varje.
– Ibland är grupperna större och ibland är det någon som måste vara ensam. Allt beror på dagsform och undervisningsinnehåll, berättar Eva.
Även maten är anpassad, eftersom barn med dessa diagnoser inte kan äta mat där ingredienserna är blandade.
– Maten är lite torr men våra barn äter med god aptit, ler Eva.