När Liang Chen kom till Sverige bar hon på en dröm om att skapa något eget. Idag driver hon restaurangkedjan Umami Sushi som vill förändra bilden av sushi i Sverige.
Med fokus på högkvalitativa råvaror, nytänkande menyer och en ambition att växa genom franchisekonceptet Umami By Liang, tar hon sushi och asiatisk mat till en ny nivå. Tillväxtstrategin bygger på att i steg ett utvidga befintligt restaurangbestånd i Stockholmsregionen för att därefter ta ut konceptet över hela Sverige.
Förutom att erbjuda högkvalitativ sushi och asiatisk mat på restaurangerna eller via take away, erbjuds även catering till företag och privatpersoner. All sushi tillagas färsk – inget får stå i disk. I köket är alla anställda utbildade i att vårda råvarorna, undvika svinn, hitta rätt smakkombinationer och skapa balanserade rätter.
“Vi provar oss alltid fram för att hitta rätterna som får smaklökarna att dansa”, säger Liang. “Sushi är inte bara rå fisk, utan kan göras på många olika sätt.” För oss börjar kvalitetstänket redan i valet av råvaror. Varje leverantör utvärderas noggrant – ingen detalj lämnas åt slumpen, säger Liang. Liangs noggrannhet, driv och kvalitetstänk har alltid varit kärnan i verksamheten, och det är också grunden för nästa stora steg: franchise, förklarar styrelseordförande Moa Jäger. “Vi har också sett att konceptet ’Umami by Liang’ fungerar väldigt bra att lära upp och lära ut”, berättar Moa. “Nu vill vi hitta och nå ut till drivna franchisetagare. Vår vision är att bli ledande inom kvalitetsushi och asiatisk mat som franchisekoncept.”
Egna produkter och förfinade smaker Umami Sushi smaksätter sin egen soja, gör sin egen kimchi och flera egna smaksatta majonnäser. “Vi ser mycket fram emot att erbjuda våra olika produkter under egna produktvarumärken inom ramen för vårt nya franchisekoncept Umami By Liang”, säger Liang. Produkterna skapar en ytterligare dimension i erbjudandet genom att ge kunderna en möjlighet att uppleva Umami Sushis smakvärld hemma vid köksbordet en vanlig veckodag, när tid inte finns att svänga förbi någon av restaurangerna.
Mellanting mellan fine dining och snabbmat Högklassig mat, bra service och ett varmt bemötande är självklarheter hos Umami Sushi. “Vi förgyller vardagen – vi är inte fine dining, men vi är inte snabbmat heller. Vi är något däremellan”, beskriver Moa. “Våra kunder vill ha det lilla extra.”
Tillväxtfokus Liang kom till Sverige 2001. Under tiden hon läste SFI arbetade hon som lärling på en sushirestaurang. Efter ett år öppnade hon sin första egna restaurang tillsammans med en delägare. Snabbt blev det tydligt för Liang att hög kvalitet och god service till kunder som uppskattar det lilla extra var en given riktning för verksamheten – ett grepp som varit givande. 2021 fick en av Umami Sushis restauranger utmärkelsen DI Gasell, och Liang har även blivit Årets Företagare i Täby.
Idag driver Liang flera restauranger i Stockholm under varumärket Umami Sushi. Koncernen klarade sig mycket väl under pandemin och tar nu steget vidare genom sitt nya franchiseerbjudande Umami By Liang.
“Vi ser att vårt fokus på både kvalitet och hög service uppskattas av kunderna. Detta, i kombination med våra kunskaper om hur man lyckat kan driva denna typ av restaurangverksamhet, är något vi ser fram emot att lära ut till våra framtida franchisetagare”, säger Liang.
Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.
Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.