142090W-BILDBYLINE1
142090W-BILDBYLINE2
142090W-BILDBYLINE3
142090W-BILDBYLINE1
142090W-BILDBYLINE2
142090W-BILDBYLINE3

Full fart i korridorerna

Det händer alltid någonting på Högskolan i Gävle. Forskningen ligger i framkant och skolsätet är den näst mest efterfrågade i hela Sverige.

På Högskolan i Gävle studerar ungefär femton tusen studenter. Högskolan har alla de klassiska utbildningarna, men erbjuder också nischade utbildningar som mäklar- eller kriminologiutbildning.
   – Båda är oerhört populära och väldigt bra, berättar Per-Arne Wikström, chef för Kommunikation och strategiska relationer.

Avdelningen är relativt nyinrättad och har som uppdrag att arbeta med högskolans kommunikation som pressmeddelanden, kampanjer och events. De arbetar även tillsammans med andra skolor och ser till att högskolan bedriver bra forskning, knyter kontakter och startar upp affärsidéer.
   – Vi skapar mervärde inom forskning, innovation och utbildning, samt hjälper forskare, lärare och administratörer att göra mer.

Teori kombineras med praktik
Per-Arne berättar att forskningen behöver kopplas ihop med marknaden och företag. Det är en stor utmaning som högskolan arbetar aktivt med, bland annat genom ett nära samarbete med näringslivet. Många företag kommer till högskolan för att informera om sin verksamhet eller för att hålla i föreläsningar.
   En hållbar livsmiljö för människan är Högskolan i Gävles forskningsprofil, som genomsyrar nästan alla studier. Två stora områden är byggmiljö och hållbart arbetsliv, där det forskas kring allt från miljonprogramshus till öppna kontorslandskap.

Högskolan får ha doktorander, men Per-Arne förklarar att högskolan behöver mer resurser för att göra det möjligt i så stor skala som de vill.

Stort söktryck
Högskolan i Gävle är ett eftersökt utbildningssäte, som skulle klara av att ta in många fler sökanden än vad det gör i dag.
   – Vi får ett visst antal utbildningsplatser av staten och har inga problem att fylla upp dem. På ekonomprogrammet kan vi endast ta in två av tio sökanden, fast vi vill kunna ta in fler. Tyvärr får vi inte fler utbildningsplatser, förklarar Per-Arne.

Högskolan samarbetar med företag och privatpersoner som vill stödja utbildningarna och kan på så sätt erbjuda några fler platser.
   På den unga högskola är steget mellan idé och beslut litet, vilket gör att de vågar ta ut svängarna.
   – Vill man satsa på en högkvalitativ utbildning som befinner sig både i nuet och i framtiden, bör man välja oss.

Foto: Stéfan Estassy

2014-11-25
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies