Dela artikel

Gör hemmet till en plats för rekreation

Monica Lindstedt arbetade mycket och känslan av otillräcklighet var alltid påtaglig. Inte kunde hon ha varit ensam om den? Knappast. Sedan hon startade Hemfrid 1996 har företaget vuxit och finns i dag i både Stockholm, Göteborg och Malmö, samt mindre städer som Västerås och Uppsala. Hemfrid omsätter årligen 350 miljoner kronor om året och erbjuder hushållsnära tjänster som underlättar vardagen för familjer som har svårt att få ihop det hektiska livspusslet.

Nog finns behovet av hushållsnära tjänster och det växer hela tiden.
  – Svenskar köper alltmer tjänster av olika slag för att faktiskt klara av sina vardagsbestyr. Alla som är i arbete har otroligt mycket att göra och de allra flesta brottas med att få ihop sina liv, säger Hemfrids vd Åsa Andersson Antelli.
  Det är inte för inte som antalet stressrelaterade sjukdomar ökar i Sverige. Trycket är hårt på dem som har familj och kraven från arbetsplatserna blir allt högre. Det gäller att hitta balansen i vardagen för att må bra.
  – Dessutom vet vi att det som folk bråkar mest om är städning och ekonomi. Att få hjälp med hushållsnära tjänster är en förutsättning för att folk ska klara av sina liv, säger Åsa Andersson Antelli.

Allt fler yngre satsar på att göra karriär och ser möjligheterna att klara av tillvaron med hjälp av hushållsnära tjänster.
  – Du har ett intressant arbete där du vill utvecklas och jag har ett intressant jobb, ändå tycker vi att det ska fungera hemma. Hemmet måste vara en plats för rekreation, annars orkar vi inte i längden, säger Åsa Andersson Antelli och tillägger att den allra största vinnaren om man väljer hushållsnära tjänster är barnen, som får närvarande och glada föräldrar som håller sams.

Den klassiska kunden hos Hemfrid utgörs av en barnfamilj med arbetande föräldrar i 35- till 50-årsåldern. Men kundkretsen med personer över 70 år växer kraftigt.
  – De köper givetvis lite mindre än den stressade barnfamiljen och behöver hjälp av andra skäl, berättar Hemfrids marknadschef Karin Friis.
En helt ny kundgrupp som tillkommit är de yngre som just kommit ut i arbetslivet.
  – Många kliver in redan innan de skaffat familj, intygar Karin Friis.
I dag använder sig inte mindre än en halv miljon av rut-avdraget och det är inte bara på städtjänster. Även barnpassningstjänsterna efterfrågas alltmer.
  – Alla är vinnare med rutavdraget, som ju är självfinansierat. Det skapar också sysselsättning. Vi är ett mångkulturellt företag med 1 400 anställda. Att hitta ett jobb i Sverige som relativt nyanländ är inte helt enkelt. I tjänstesektorn är det schyssta villkor och ett schysst jobb där du ganska snabbt kan utvecklas – det är där jobben skapas i dag, säger Karin Friis.

Hushållsnära tjänster har gått från att anses vara en lyx som få unnar sig till något som de flesta kan ta del av. Åsa Andersson Antelli tror att vi bara har sett början på reformens möjligheter.
  – Det är en vansinnig ekvation att det finns så många som behöver hjälp utan att få den, samtidigt som vi har en stor grupp arbetslösa. Det gäller att få ihop det här på ett klokt sätt.

Kort om Hemfrid
Startades: År 1996 av Monica Lindstedt, pionjär med att erbjuda hushållsnära tjänster.
Anställda: 1 400, mest kvinnor och med olika bakgrund, tjänstemän och många proffs på städning.
Tjänster: Städning, fönsterputs, barnpassning, seniorservice och trädgårdstjänster.
Kunder: Många familjer som köper privat med rut-avdrag, företagslösningar som till exempel löneförmån, samt föreningar och mindre kontor.

2014-05-23