135114vikingaskolan

Grundskola med entreprenörstänk

På Vikingaskolan i Gävle satsar man på entreprenörskap och lägger tyngdpunkten på slöjd och idrott. Utomhus­pedagogiken är också stor och integrerar det entreprenöriella tänket. Här frågar man sig hur barnen kan lära sig mate­matik på andra sätt än ur räkneboken. Eleverna tillbringar dagarna i en trivsam och seriös skola med ordning.

– Jag tycker det är ett gott betyg att vi behåller barnen som börjar hos oss. De som väljer Vikinga­skolan trivs, konstaterar biträdande rektor Maria Torkkel Schönrock.
Skolan har i dag 450 elever. Här arbetar man för­utom med de obligatoriska kunskapsmålen även med en profilering mot entreprenörskap. I praktiken inne­bär det att elevernas kompetenser inom de områden som utmärker entreprenöriellt lärande tränas lite extra. Det märks bland annat i Vikingaskolans satsning på estetiska och praktiska ämnen som idrott och slöjd.
– Idrottsinriktningen är också viktig eftersom god hälsa för med sig så många fördelar. En bra hälsa behövs för att barn ska orka lära sig och kunna utveckla ett entreprenörstänk. Vi tror även att barn kan erövra kunskap från en tidig ålder och vi började redan innan kommunala timplanen ändrades att läsa engelska från årskurs ett.

För att främja barnens kunskapsutveckling ligger grunden i ett bra och seriöst lärande. Tanken på Vikingaskolan är att alla elever ska få utvecklas uti­från sin egen nivå och få chansen att visa sina förmågor i olika delar av undervisningen.
– Vi vill förmedla till våra elever att det inte finns några gränser för vad de kan åstadkomma. Det handlar inte om att vi ska peppa barnen till att vinna medaljer utan snarare till att bygga upp en bra själv­känsla, säger rektor Bo Egebrand.

En stor del handlar om att skapa en skola där det finns utrymme för att prova – och misslyckas. Alla elever ska våga spränga gränser utifrån sin egen personliga nivå. På Vikingaskolan finns det en stark tro på elevernas förmåga. Genom stora satsningar på elevinflytande vill Vikingaskolan att barnen ska komma till tals.
– Vi som arbetar här har en nära kontakt med föräldrarna. Vi vill uppmuntra till elevinflytande och låta eleverna komma med egna förslag till var och när de lär sig bäst, säger Maria Torkkel Schönrock.

I vissa klasser på skolan leder eleverna föräldra­mötet genom att själva sätta ihop en presentation om vad de gör i skolan. Och genom elevledda utvecklings­samtal får barnen på egen hand berätta vad de lärt sig.
– Ska man sammanfatta vår verksamhet är just elevinflytandet och kunskapsutvecklingen stora viktiga områden.

2013-11-04
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies