Dela artikel

Gymnasiekurser i vuxen ålder – en väg till kompetensförsörjning

Individuellt anpassade studier på gymnasial nivå passar den som inte har slutbetyg till gymnasieexamen, men även personer som önskar läsa in en yrkesutbildning som maskinförare eller butikssäljare. På Vuxenutbildningen i Falu Kommun finns flera olika vägar att gå.

I vuxenutbildningen är det den studerande som väljer sin lärstil.
   – Vi har vanlig undervisning i skolmiljö, samt lärlings- och distansutbildningar. Vi erbjuder även språkstöd för personer som har svårt med svenska språket, berättar Elisabeth Lundgren, rektor för gymnasial vuxenutbildning vid Arbetsmarknads- och Integrationskontoret i Falun.

Samtliga utbildningar är upphandlade eller beställs av gymnasieskolan i kommunen. Utbildningarna vänder sig till kommunens invånare, men det kommer också många studerande från andra orter. När så är fallet är det elevernas hemkommun som beslutar om finansiering av utbildningen.

Plugga klart till gymnasiebehörighet eller gå en enstaka kurs
Ett starkt budskap som vuxenutbildningen förmedlar är att vuxna behöver studierna för att skaffa sig en grundläggande behörighet motsvarande 3-årigt gymnasium, eller komplettera till särskild behörighet med enstaka kurs för att kunna gå vidare till högskola eller universitet.
Vuxenutbildningen är en aktör som vill ge individen de möjligheterna för att rustas för 2000-talets arbetsmarknad. Att kompetensförsörja den vuxna befolkningen är en fråga om livslångt lärande för den enskilde och för samhället.

Exempel på utbildningar som erbjuds i Falu Kommun är målare, fordonsförare, barnskötare, butikspersonal och personal inom vård- och omsorg. Det går även att läsa enskilda kurser i bland annat språk eller ett ämne som saknas för gymnasieexamen.

Validering av kunskaper
För personer som inte vet vad de vill finns möjlighet till studie- och yrkesvägledning. 
   – Vi skapar olika förutsättningar för att stötta våra elever på det sätt de behöver. Dessutom bygger vuxenutbildningen organisatoriskt på att skapa en funktion för att matcha den kompetens som saknas på arbetsmarknaden i dag och vi har goda samarbetspartners ute i arbetslivet. Det är en allt viktigare fråga.

Ett annat viktigt uppdrag är den målgrupp av personer som önskar validering. De har hämtat in erfarenheter på olika sätt, kanske från arbetslivet. Deras kunskaper kan formaliseras och prövas av erfarna pedagoger vilket kan vara betydelsefullt för den enskilde att man få sina färdigheter och erfarenheter värderade mot betyg eller intyg.

2014-11-19