EM_snillebemanning_01
Dela artikel 4 min lästid

Ha rätt snille på rätt plats

När konjunkturen är hög tenderar företagare rekrytera in kompetens, när konjunkturen sjunker hyrs personalen i högre grad. Att hyra in kompetens till en viss procentandel av arbetskraften är ofta ett strategiskt sätt för att säkra sämre tider. Oavsett behöver du ha rätt person på rätt plats, som kan leverera den erfarenhet och kompetens som jobbet kräver. Snille Bemanning är precis som namnet antyder, specialister på rekrytering och konsultuthyrning av snillen inom teknik.


Rekrytering- och bemanningsbranschen präglas av många nya uppstickare som vill erbjuda sitt nätverk och tjänster. Snille Bemanning grundades för över femton år sedan, av nyexaminerade KTH-studenten Isak Stjärnlöf. Företaget nischade sig redan då, och har fortsatt i samma bana. Idag är de en av få rekryterings- och bemanningsföretag som är specialiserade mot tekniker och ingenjörer. 


-En av nycklarna till framgång har definitivt varit vår förmåga att fortsätta att vara nischade. Jag har själv över trettio års erfarenhet av bemanning och vet vilka enorma fördelar det ger kunderna, som får ta del av ett länge upparbetat kontaktnät. När vi kan träffa rätt, sparar kunderna både tid och pengar, säger Robert Lindberg som är vd för Snille Bemanning.

Snille Bemanning fokuserar mot rekrytering och uthyrning av unga och seniora kompetenser inom traditionella ingenjörs-och teknikyrken. Med kunder såsom Telge, Svenska Kraftnät och Ellevio är värme- och energibranschen en stor och återkommande kund.  


-Det finns ett ständigt behov av ingenjörer och i synnerhet tekniker samtidigt som det är många som konkurrerar om kompetenserna. Våra konsulter återfinns bland annat inom industrin, processautomation, utveckling och drift samt underhåll, och många gånger inom energibranschen. Vi tillhör inte den kategori av bemanning som hyr ut kort och snabbt, utan uppdragen är vanligtvis 6 månader och uppåt. 90 procent av dessa uthyrda konsulter övergår därefter till en anställning hos kunden, vilket vi absolut motiverar om båda parterna vill det. Det finns ingen anledning för oss att förhindra en bra rekrytering bara för att kunna debitera kunden månadsvis.


Robert berättar vidare att kunderna ofta har höga krav. 


-Man har en klar och tydlig specifikation för vilka kompetenskraven är, men glömmer samtidigt vad det är personen i själva verket ska göra. Vilka är arbetskollegorna? Vad är arbetsbeskrivningen? Hur är kulturen på företaget? Vi kliver ofta in som en rådgivande part för att vägleda kunden i vad de faktiskt behöver och vad ingenjören efterfrågar. Kanske kan vi söka efter en konsult eller kandidat som har andra kompetensen än vad man först tänkte sig? Vi kan ha en dialog med kunden och skapa fler möjligheter tack vare våra många år i branschen.


Inom rekryterings- och bemanningsbranschen är det vanligt att man har konsulter ”på bänk”. Om konsult-och bemanningsföretag anställer sina konsulter först, för att därefter sätta dem på bänk tills man har hittat ett uppdrag, blir det mer kostsamt för kunden.


-Så arbetar inte vi på Snille Bemanning, utan kunden ska få rätt kompetens till rätt pris, vilket har varit vår grundidé ända från början. Kompetens ska rekryteras utifrån behovet som ställs. Konsulter ”på bänk” leder till en lägre grad av perfekt matchning samtidigt som tjänsten blir dyrare. Vi har inga bänkkostnader och kan jobba med lägre marginaler. Visst kan det ta lite längre tid för oss att leverera, men vi tycker att det är viktigare att det blir rätt, förklarar Robert och tillägger att han gärna vill lyfta fördelarna med att in seniora konsulter nära pensionsåldern.


-Statistiken visar att en medarbetare idag stannar cirka tre år på samma arbetsplats. Varför inte ta in en kandidat i 60-års åldern som stannar ända till pensionen? Då får man någon som är mycket erfaren, har kunskap och stannar kvar längre. 


Robert tillträdde som vd för fyra år sedan. Han har jobbat för att få en slimmad organisation, hög teamkänsla och där alla kan en liten del av allt samtidigt som det finns möjligheter för medarbetarna att växa som personer och individer. Att skapa långsiktiga samarbeten med kunderna är ett av ledorden.


- Vi har många konkurrenter inom branschen, vilket gör att priserna ständigt pressas. Det är många som rekryterar, men det är skillnad på rekrytering och rekrytering. Vi lägger ner mycket tid på varje uppdrag för att minimera riskerna med en felrekrytering, som kan bli väldigt kostsam. När vi kan bygga upp långsiktiga relationer med kunderna, har vi som störst möjlighet att förstå kunden, vad denne behöver och också hjälpa till med onboarding. Många företag missar vikten av ett bra och korrekt mottagande av den nya medarbetaren. Här kan vi kliva in och möjliggöra en så smidig process som möjligt, avslutar Robert. 





2022-01-27

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies