Billinge Energi förser sina cirka 47 000 kunder med el, vilket gör dem till den största elleverantören i sin regionen.
Trots det räknas de till det mindre elbolaget, vilket har många fördelar, inte minst för att beslutsvägarna ofta blir korta.
– Fördelen med att vara liten gentemot de större bolagen är att vi kan agera snabbare. Vi ser hela tiden möjligheter och förbättringar i vårt arbete, säger Marcus Gustafson som är vd.
För att undvika onödiga transporter samarbetar företaget i största mån med lokala företag och organisationer. Den som har solceller på sitt tak men inte själv förbrukar all el kan också bli microproducent. Billinge Energi säljer då vidare elen till andra kunder som vill använda sig av miljövänlig och närproducerad el.
– Vår målsättning är att på sikt skapa en synergi mellan oss och våra kunder, där överskott av el transporteras till närliggande hus med samma avtal. Givetvis får kunden betalt om han bidrar med el och syftet med detta är att det blir närproducerat. Inom kort hoppas vi ha flera olika produkter inom närproducerad el på marknaden. Sol- och laddlösningar kommer att fortsätta öka rejält de närmsta åren.
Företaget ligger i framkant och försöker hela tiden hitta nya lösningar, som ska vara till gagn både för kunder och miljö. De har många mjuka värden som gör dem unika i sitt slag. Marcus är både driven och innovativ och förklarar att det är viktigt som kund att se helheten när man köper el och inte fastna vid om elen hos ett bolag är några ören dyrare.
– Kunden ska veta att om de väljer Billinge Energi går några ören till te.x samhällsnytta, lokala idrottsföreningar och så vidare. Elen kommer från lokala producenter inom sol, vind och vatten och snart kommer kunden att kunna välja sin egen energikälla. Kanske via den lokala bonden, som har sina fält fyllda med solpaneler. Det är vår styrka och något som vi ligger i absolut framkant med. Elmarknaden är såpass föränderlig, så vi kanske inte ens finns kvar om 5-10 år. Då kanske kunderna har egna försörjande elsystem i hemmet.
Som företag i Skaraborg ser de som en självklarhet att stötta de lokala föreningarna, som för många av deras kunder är en del av vardagen. De stödjer lokala föreningar i alltifrån elitnivå till knatteverksamhet, som skapar engagemang och gemenskap i deras områden eller hjälper barn, ungdomar och funktionsnedsatta till en meningsfull fritid.
– Vi sponsrar också kulturbärare som teater, musikföreningen och stöder verksamheter som gör en social insats för svaga och utsatta grupper i samhället.
I företaget finns ett miljö- och hållbarhetsstänk och man arbetar alltid utifrån att minimera sin egen och kundernas inverkan på miljön. De jobbar på att hitta nya erbjudanden, både till sina kunder och samarbetspartners, och att vara ett bollplank i deras eget miljöarbete.
Företaget har åtta anställda och de är alla kunniga och engagerade i energifrågor, vilket gynnar miljöarbetet och bidrar till ett mer hållbart samhälle i framtiden.
– Miljöaspekterna beaktas i hela vår värdekedja, från inköp av produkter och tjänster till hantering av avfall. Vi lägger vårt största fokus på att uppnå en fossilbränslefri och energieffektiv värdekedja, avslutar Marcus.