157046 Stad

Håller Stockholms lyxhotell snygga och rena

Att leverera kvalitet i världsklass är alltid högsta prioritet för Lotfi Zamouri. Han är grundare av och vd för det exklusiva städbolaget Par de Dieux som ansvarar för städ på Stockholms absolut bästa och mest välkända hotell – bland annat Grand Hotel.

Trots stora yrkesmässiga framgångar utstrålar Lotfi Zamouri ödmjukhet och tacksamhet. Att han själv började i städ och disk på Grand Hotel i Stockholm för över 25 år sedan är något han aldrig glömmer.

– Jag pratar ofta med mina anställda om min bakgrund. Jag vill att de ska trivas och veta att det går att ta sig vidare om man vill, säger Lotfi.

Efter några år bakom kulisserna på Grand Hotel blev han erbjuden att själv ansvara för hela städverksamheten. Året var 1997 och sedan dess har Par de Dieux vuxit stadigt och har i dag 55 anställda som arbetar i treskift, dygnet runt – alla dagar om året. Numera innefattar kundkretsen dessutom ytterligare två högklassiga Stockholmshotell.

Par de Dieux är ett miljöcertifierat företag som endast använder skonsamma produkter av omsorg för både natur och människor.

– Mina anställdas och kunders välmående är vad som driver mig, säger Lotfi och berättar att han alltid är på jakt efter produktnyheter som underlättar medarbetarnas arbete och på samma gång förbättrar kvaliteten på städningen.

Det är tydligt att han lyckats i sina ambitioner. Personalomsättningen är låg och Lotfi har anställda som arbetat för honom i mer än 15 år, något som är ganska ovanligt för branschen.


Sedan tio år tillbaka driver Lofti även taxiservice åt de hotell han arbetar för. Han lade tidigt märke till att en sådan tjänst efterfrågades av hotellens utländska gäster och bestämde sig för att själv tillhandahålla den.

– Som ett sätt att visa mina kunder hur tacksam jag är och hjälpa dem att erbjuda sina gäster ytterligare service, förklarar Lotfi.

Även bilarna är valda med miljöhänsyn och varje hotell har sina egna. Det finns vanliga personbilar och limousiner. Tjänsten har blivit otroligt uppskattad och något som både Lofti och hotellen själva är stolta över att kunna erbjuda sina gäster.

Kvaliteten på de tjänster Lotfi tillhandahåller kommer alltid i första rummet. Service och långsiktiga kundrelationer är vad som driver honom.

– Vårt arbete är givande men också utmanande. I vår verksamhet är vi en del av hotellets ansikte utåt och det är något vi tar på största allvar, säger Lotfi Zamouri.

2015-11-30
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies