Hemtjänst med sydamerikansk värme
Det var mest en slump att Evelyn Tapia började arbeta inom vården. Nu kan hon inte tänka sig ett annat yrke. I dag driver hon en hemtjänstverksamhet i liten skala där den sydamerikanska värmen gärna smittar av sig på kunderna.
Namnet är inte komplicerat, Evelyn döpte företaget efter sig själv och
i dag har hon tiotalet kunder i Nackaregionen. Under hösten kommer verksamheten
expandera ytterligare men att bedriva ett personligt och småskaligt arbete är
viktigt för Evelyn. Hon märker att kunderna efterfrågar kontinuitet och ett
personligt bemötande.
– Som kund vill du gärna känna igen den personal som besöker dig, och
det har jag största förståelse för. Arbetet kan exempelvis innebära att vi
duschar kunden. Då tycker jag det är viktigt att hemtjänstpersonalen har en
relation till den äldre och vid intima tjänster dessutom är av samma kön, säger
Evelyn Tapia.
Två av företagets kunder är spansktalande och för att kunna bemöta dem
på bästa sätt har spanskkunskaperna stor betydelse. Evelyn själv kommer från
Chile och behärskar deras modersmål.
– Det ger så klart en extra dimension och trygghet att vi kan
kommunicera och samtala. Samtidigt spelar de anhöriga en viktig roll i
kommunikationen. Även det är en anledning till att jag vill bedriva en
småskalig verksamhet. Jag känner mina kunders anhöriga och de kan vända sig
till mig när de vill, säger hon.
I den här branschen kräver varje uppdrag noggrann planering och därför
är det tur att Evelyn har en fallenhet för siffror och logistik.
– Vi arbetar under ständig tidspress samtidigt som vi vill göra ett
riktigt bra jobb. Då är hemligheten att noggrant planera hur man lägger upp
sitt besök. Att exempelvis sätta i gång tvättmaskinen innan man lagar maten kan
vara avgörande för att jobbet ska flyta på med bra resultat, säger hon.
2012-08-29
Dela artikel