Mercedes Murat
Konstnären som balanserar känslofylld konst med hårt fysiskt arbete.
Namnet är inte komplicerat, Evelyn döpte företaget efter sig själv och i dag har hon tiotalet kunder i Nackaregionen. Under hösten kommer verksamheten expandera ytterligare men att bedriva ett personligt och småskaligt arbete är viktigt för Evelyn. Hon märker att kunderna efterfrågar kontinuitet och ett personligt bemötande.
– Som kund vill du gärna känna igen den personal som besöker dig, och det har jag största förståelse för. Arbetet kan exempelvis innebära att vi duschar kunden. Då tycker jag det är viktigt att hemtjänstpersonalen har en relation till den äldre och vid intima tjänster dessutom är av samma kön, säger Evelyn Tapia.
Två av företagets kunder är spansktalande och för att kunna bemöta dem på bästa sätt har spanskkunskaperna stor betydelse. Evelyn själv kommer från Chile och behärskar deras modersmål.
– Det ger så klart en extra dimension och trygghet att vi kan kommunicera och samtala. Samtidigt spelar de anhöriga en viktig roll i kommunikationen. Även det är en anledning till att jag vill bedriva en småskalig verksamhet. Jag känner mina kunders anhöriga och de kan vända sig till mig när de vill, säger hon.
I den här branschen kräver varje uppdrag noggrann planering och därför är det tur att Evelyn har en fallenhet för siffror och logistik.
– Vi arbetar under ständig tidspress samtidigt som vi vill göra ett riktigt bra jobb. Då är hemligheten att noggrant planera hur man lägger upp sitt besök. Att exempelvis sätta i gång tvättmaskinen innan man lagar maten kan vara avgörande för att jobbet ska flyta på med bra resultat, säger hon.
Sponsrade artiklar
Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.