146026---Cura-Nova-Omsorg2

Hemtjänst på olika modersmål

Efter att ha jobbat som biståndshandläggare i flera år såg Sanja Christiansson att hemtjänsten kan bli mycket bättre. Resultatet blev CuraNova Omsorg, som utför god och trygg omvårdnad av hög kvalité samt hög kontinuitet.

CuraNovas personal har hög kompetens inom olika områden som exempelvis vård och omsorg, språkliga kunskaper och goda förutsättningar att kunna samtala med kunden och dennes anhöriga på en individanpassad nivå. CuraNova har specialistkunskap i att bemöta människor med psykisk ohälsa och demens, där personalen ger hjälp på brukarens modersmål, även på andra språk än svenska.

År 2003 packade Sanja Christiansson väskorna och lämnade Kroatien för Sverige. Här började hon studera till socionom och tog sin examen fyra år senare. Det ledde till ett arbete som biståndshandläggare, men för ett par år sedan var det dags att påbörja något nytt.
   Sanja hade upptäckt brister i hemtjänsten som hon vill rätta till, det erbjöds knappt någon hjälp på andra språk än på svenska, speciellt för de människor som lyder av psykisk ohälsa och demens.
   – Efter kriget i forna Jugoslavien på 90-talet kom det många äldre hit som inte kunde svenska och då fanns det inte så många hemtjänstföretag som kunde erbjuda hjälp på deras språk.

Enligt Sanja kan man inte tillgodose någons behov om det existerar språkbarriärer.
   – Många av mina anställda kommer från forna Jugoslavien. De pratar både svenska, bosniska, kroatiska och serbiska, men jag har även kunder från andra kulturer och så klart svenskar.

På bara två år har CuraNova, som jobbar i de flesta stadsdelarna i Stockholm, växt kraftigt. I dag har företaget omkring 15 anställda. En del av framgången kan handla om att CuraNova sedan starten jobbat efter ett par grundprinciper.
   – Vi är kompetenta, pålitliga, engagerade och har hög kontinuitet. Dessutom lyssnar vi på kunden. Allt som man tycker inte fungerar kan man berätta för oss så att vi kan försöka rätta till felet. På så sätt höjer vi kvaliteten på servicen.

Att Sanja ställer krav på sin personal råder det ingen tvekan om.
   – Våra anställda ska vara flerspråkiga, utbildade undersköterskor. De får gärna ha körkort också. CuraNova ser personalens kompetens som en nyckelfaktor för framgång och satsar därför på kunskap och utbildning.

Sanja Christiansson tror att företaget kommer växa ännu mer i framtiden. Nyligen har CuraNova tecknat avtal med Solna stad. Även om det var tufft i början, som det är för många företag, njuter hon av att jobba med sitt alldeles egna hemtjänstföretag.
   – Jag har alltid arbetat med människor och gillar det. Det är spännande, för vi är så olika.

2014-10-31
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies