– Alla elever kan lära sig och det är vårt främsta jobb att ta dem så långt som möjligt, sammanfattar Ylva Wikman värdegrunden på Bandhagens skola.
Den övertygelsen ligger också till grund för hela verksamheten och personalen arbetar väl sammansvetsade för att uppfylla åtagandet.
Bandhagens skola är en växande F–6-skola där planeringen inför ett framtida högstadium är i full gång för att kunna ge eleverna en sammanhållen skolgång. Här finns även grundsärskola och en introduktionsgrupp för nyanlända elever.
– I introduktionsgruppen arbetar vi med förstärkt svenska med hjälp av modersmålslärare. Eleverna lär sig språket i en rasande takt. Vårt mål är att de för gemenskapens skull ska skolas in i en grundskoleklass så fort som möjligt, berättar biträdande rektor Lars Svensson.
Gemenskap och inkludering är fokus även i grundsärskolan. Eleverna deltar exempelvis i temadagar, äter lunch och går på fritids tillsammans med övriga elever. Det är värdefullt för alla, konstaterar Lars Svensson.
En förutsättning för det goda lärandet är god och näringsrik mat, vilket skolans heltidsanställda kock producerar dagligen i det egna skolköket. Eleverna deltar i menyplaneringen av den vällagade mat som serveras.
Ännu ett fokusområde är skolans välplanerade och förbyggande antimobbningsarbete.
– Vi har en mängd kombinerade insatser som tillsammans varit väldigt framgångsrika. Eleverna uppskattar bland annat det trevliga språkbruket här, säger Ylva Wikman.
Skolans kurator leder en grupp dit eleverna kan vända sig om det skett någonting som inte känns bra eller om de känner sig kränkta. Skolan deltar aktivt i flera projekt med fokus på samtal, konfliktlösning och kamratskap.
– Vi har ett väl inarbetat system med incidentrapportering, vilket gör att allt når ledningen och möjliggör ett gemensamt lösningsfokuserat arbete, förklarar Ylva vidare.
Ytterligare ett sätt att skapa trygghet och stödja elevernas kunskapsutveckling är satsningen på fler lärare i klassrummen. Att lärare arbetar tillsammans har oändligt många fördelar, enligt Lars Svensson.
– De lär av varandra och får lättare att individanpassa undervisningen, förklarar han.
Skolan arbetar vidare med välplanerade lärandeprojekt som fokuserar på att alla elever ska lämna skolan med goda läs-, skriv och matematikkunskaper. Detta sammantaget med goda sociala färdigheter är vad skolan vill att eleverna bär med sig in i framtiden.