My Post (11)204094_01

Höj mysfaktorn i ditt hem

När hösten står för dörren känns det mysigare än någonsin att värma sig och se ljuset från en braskamin eller kakelugn. Med stor kunskap och en god kundservice förser Kamin och Skorsten Skurup AB sina kunder med värmande lösningar, genom installationer men också reparationer.

Med en kamin eller kakelugn kan man verkligen skapa stämning i hemmet. Under höst och vinter är det mysigare än någonsin att värma sig vid eldens sprakande sken.

Kamin och Skorsten Skurup utför installationer av braskaminer och kakelugnar. Dessutom bygger och reparerar de skorstenar där de har ett samarbete med flera återförsäljare av skorstenar, kaminer och kakelugnar.

Bakom företaget står makarna Ildiko och Tonny Fredholm. Tonny har en lång erfarenhet av branschen då han jobbat med kaminer och skorstenar under 17 år, både genom eget företag och som anställd.

   – Att vi startade företaget var egentligen av en slump. Det var en bekant som ville att vi skulle starta ett sportföretag tillsammans men för att gå runt började vi med skorstenar och kaminer och det slutade med detta på heltid istället. Jag älskar verkligen det här jobbet och jag har lärt upp många under åren som kör själva idag, säger Tonny.




Idag har de två anställda som åker ut på jobb. Ildiko och hennes dotter rycker också in när det behövs.

   – Vår plan var att expandera men såhär i Coronatider har vi legat lite lågt. Idag har vi en bil som rullar men målet är att det ska bli två. Inom den här branschen är det också lite säsongsbetonat. Sommartid är det lite lugnare, då människor inte vill ha spisar i samma utsträckning som under hösten. Allra mest har vi i november och december, då alla vill ha det mysigt inför julen, förklarar Tonny.  

Inom företaget står många mjuka värden i fokus. Både Tonny och Ildiko har tidigare varit anställda och fått erfara vad det innebär att jobba på företag där man inte är måna om sina anställda.

   – Vill vara ett familjeföretag där vi tar hand om varandra. Redan när vi öppnade var målet att vi skulle ha en bra relation till de anställda, det handlar om att ge och ta. Vi måste se till att de mår bra, för då mår vi också bra och därmed går företaget bättre. Vårt mål är att vara bra chefer och ha både nöjda kunder och anställda. Vår målsättning är att alltid ha 100 procent nöjda kunder, menar Ildiko.



Att hitta anställda med rätt kunskap är inte alltid det enklaste menar paret, då det krävs mycket erfarenhet för att bemästra problemen som man ibland kan stöta på när en spis ska installeras.

   – Det är inte ett yrke som alla kan. Stöter man på ett problem kan man behöva gå in i kanalerna, vilket kan resultera i mycket demolering. Därför vi har alltid jättenära kontakt med kunderna, eftersom vi vill involvera dem i hela processen, säger Tonny. 

När de får en förfrågan gör de oftast ett hembesök innan de påbörjar arbetet. De har också nära kontakt med sotaren eftersom denne besiktar innan.

   – Sotaren kollar kanalerna och ger förslag och det är därför viktigt att vi har en bra kommunikation med denne. Stöter vi på problem så tar vi också kontakt med sotaren för att se att allt sker enligt reglerna. Efter att vi avslutat ett jobb utför sotaren en besiktning igen och därefter kan kunden börja elda. Det är jätteviktigt att besikta både före och efter, utifrån de regler som finns så inga olyckor händer på vägen, menar Tonny.


I företaget har de stor nytta av Tonnys långa erfarenhet eftersom han vet hur man ska kringgå problem och lösa saker.

   – Han vet precis vad lösningen är och det lär han ut till de som kommer in i företaget, förklarar Ildiko.

De har tidigare samarbetat med många hustillverkare där de utfört service och idag installerar de kaminer och spisar i många nybyggda hus.

   – Det är många gånger som det uppstår problem även i dessa hus. Kunden som byggt ett fint hus vill ha en kamin och när vi kommer dit så kan det vara en bärande vägg. Då måste vi hitta någon som kan göra övergången. I många fall är det inte bara att ställa in en kamin, oftast krävs en lösning och den lösningen går alltid att hitta, avslutar Tonny.

Läs mer...

2020-10-29

Webbplats
EM_fobab_01

Snickare och entreprenör med bred kunskap

Artikel Med stor flexibilitet utför Fobab alltifrån små till större uppdrag åt många företagskunder i Stockholm. Alla uppdrag utförs med stort engagemang och för dem är ingenting omöjligt.
EM_ CG Ekonomi AB_01

Personlig och engagerad redovisningsbyrå

Artikel CG Ekonomi AB i Åkersberga förser små och medelstora företag med ett brett spann av tjänster samtidigt som de också fungerar som ett bollplank. Här finns ett stort, varmt och personligt engagemang för...
  • KAMIN & SKORSTEN SKURUP AB
  • Tel | 0708-44 21 19
  • Gamla Fabriksgatan 16, 274 32 Skurup
EM_dennis-teknikmagasinet_04

Butikschef på Teknikmagasinet

Denis Manasiev Vukotic driver Teknikmagasinet mot nya framgångar!

_Skincity-pressbild

Eldsjälen bakom skönhetsimperiet

Professionell hudvård online

Holknekt_webb3

Per Holknekt

Från brädan till scenen

Arkiv

© 2021, Enterprise Magazine