Dela artikel

Honnörsordet är noga

Petras Navickas gjorde ett lappkast i karriären och sadlade om från ett yrkesliv som kock till att bli snickare. Han är utbildad i Litauen och är på gång att vidareutbilda sig ytterligare i Sverige. I september 2013 startade han egna Noga Byggtjänst där nöjda kunder är det allra viktigaste.

Ett arbete måste vara hundra procent, mindre duger inte för Petras Navickas som har gjort sig känd för sina noggrant utförda jobb. Kommunikationen är en avgörande del i dessa hundra procent. Noga Byggtjänst, som arbetar mot privatpersoner i södra Stockholm, tror på att ha en rak kommunikation och hellre fråga en gång extra för att stämma av med kunden.


När de anställda gått hem för dagen sitter Petras Navickas kvar på kontoret och räknar på jobb. Det är en del som måste göras och som blir ganska omfattande då Noga Byggtjänst kan lämna offert och fast pris på alla jobb. Och uppdragen, det är allt som går under kategorin byggtjänster.
   – Ombyggnad, renovering och tillbyggnad – vi gör allt! Mina grabbar är allt från finsnickare till grovarbetare. Jag har två fastanställda och resten är egenföretagare från Litauen som jag hyr in. Det fungerar perfekt, säger Petras Navickas, som planerar att anställa ytterligare två snickare inom loppet av någon månad samt ombilda företaget till aktiebolag.


Han har byggt hus från grunden och bygger gärna fler. Oavsett vad Noga Byggtjänst ska utföra råder man kunden att ha en god framförhållning inför de projekt som de vill ha gjorda. Någon som kan hoppa in med kort varsel är sällan seriös.
   – Det finns slarviga snickare, men jag vill hellre lägga lite extra tid och ha nöjda kunder, säger han.
Dessutom är det bra att vara klar på vad man vill ha. Då är chansen större att man blir nöjd. Att kunna visa bilder eller skisser på det man är ute efter gör stor skillnad.

2015-08-24