Dela artikel

Imponerande produkt­sortiment inom automation

Sedan Stabe Drives etablerades 2011 har verksamheten rullat på bra. Företaget erbjuder ett brett produktsortiment inom automation till industrin och är ensam certifierad distributör inom elektromekaniken för Parker Hannifin i Sverige. Här förstår man sig på konsekvenserna av ett produktionsstopp och har lagt krut på att kunna leverera reservdelar alla tider på dynget.

Många är de expressförsändelser som letat sig från Stabe Drives lager och ut till olika industrianläggningar. När det är produktionsstopp måste det gå fort och därför har Stabe Drives ett lager med stort urval av omriktare, som strömriktare och frekvensomriktare med tillgänglighet hela dygnet. Parker Hannifin, som de i första hand representerar, är en av världens bredaste leverantörer på rörelsehantering. Varunamn som SSD Drives/Eurotherm Drives, Origa, Parvex ingår numera i Parker Hannifin.
   – Allt började med att det inte fanns någon återförsäljare för dessa varumärken i södra Sverige, säger Stellan Albertsson på Stabe Drives. Jag hade arbetat länge i branschen, hade goda kontakter och såg det som ett bra tillfälle att dra i gång den här verksamheten. Och från oktober har vi hela Sverige som arbetsområde.

Numera hanterar Stabe Drives de flesta komponenter och reservdelar från Parker Hannifin för att på så vis kunna supporta sina kunder. De supportar även komponenter inom pneumatik där Parker Hannifin har ett komplett program tillsammans med bland annat Origa-cylindrar.

Företaget erbjuder också hela motorprogrammet samt växlar och generatorer från Busck AB.
   – Några projekt vi arbetar med nu är utbyte av äldre servomotorer och nya servolösningar.
   I dag finns Stabe Drives kunder hela vägen upp till Umeå och företaget har även spännande samarbeten på gång i Portugal där Renault valt företaget som leverantör av reservdelar tack vare snabba svar.
   – Man kan säga att vi är mitt uppe i ett händelserikt skede där företagsresan helt klart går framåt.

Sedan företaget startade 2011 av Stellan Albertsson och kollegan Christer Bengtsson har det varit de två i företaget. Nu tycks en första anställning inom service och teknisk support vara på gång.
   – Vi märker att behovet av ytterligare en person är stort. Fler och fler kunder vänder sig, eller blir hänvisade, till oss och det är naturligtvis väldigt roligt, konstaterar Stellan Albertsson och tillägger:
   – Vårt mål är att komma så nära slutkunden som möjligt. Själv ser jag mig som fixaren som löser saker så att kunden blir nöjd.

2014-01-07